Leesvaardigheid verbeteren vraagt focus, samenwerking en professionalisering

28 maart 2024

De dalende trend in de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen is zorgwekkend en vraagt om een langdurige, gedegen aanpak waarbij samenwerking, professionalisering bij en focus bij alle betrokkenen centraal moet staan. Dit was de oproep die klonk in het rondetafelgesprek dat Kamerleden voerden met vertegenwoordigers vanuit de onderwijspraktijk en de wetenschap op 27 maart 2024.

De deelnemers onderschreven de terechte zorgen over de dalende trend leesvaardigheid in verschillende nationale en internationale onderzoeken zoals PIRLS en PISA. Daarnaast wezen ze op verschillen tussen internationale toetsen en landelijke toetsing. Dit betekent dat de resultaten niet direct te vergelijken zijn. De dalende trend is desondanks duidelijk zichtbaar en baart zorgen.

 De verschillende deelnemers pleitten voor:

  • meer samenwerking; binnen scholen, tussen scholen en tussen de omgeving en de school zoals de bibliotheek, consultatiebureaus, ouders etc.
  • zicht op brede context; de thuisomgeving speelt een cruciale rol bij het bevorderen van leesvaardigheid. Deze verantwoordelijkheid is niet af te schuiven op scholen.
  • aansluiting op de kerndoelen; stem ook de toetsing af op de actualisatie van de kerndoelen.
  • professionalisering van zowel bestuurder, schoolleider als leraar; Deelnemers aan de rondetafel pleitten ervoor om het vakmanschap van leraren centraal te zetten. Lerarenopleidingen en huisacademies hebben een belangrijk aandeel in de professionele ontwikkeling van leraren. Ook spraken enkele sprekers kritisch over de huidige educatieve middelen.
  • meer focus; een opdracht aan de politiek als aan de schoolleider en bestuurder.
  • een grondige en langdurige aanpak; de huidige kortetermijnoplossingen, losstaande subsidies, losse projecten blijken niet effectief.
     

Position paper Leesvaardigheid: onderwijs alleen kan het tij niet keren

In aanloop naar het rondetafelgesprek stuurden de VO-raad en PO-Raad een position paper Leesvaardigheid naar de Tweede Kamercommissie. Daarin wijzen we erop dat het onderwijs het tij niet alleen kan keren. De dalende trend in leesvaardigheid van leerlingen is een breder maatschappelijk fenomeen. De VO-raad en de PO-Raad brachten vier punten onder de aandacht van de Tweede Kamer: structureel maken van middelen, meer zeggenschap en regie bij onderwijsprofessionals over de markt van de educatieve content, het voortvarend doorgaan met de curriculumactualisatie en het voorzien in een betrouwbaar beeld van de stand van het land.

Wetenschappelijk- en praktijkonderzoek tonen wat belangrijke ingrediënten zijn van effectief leesonderwijs: integratie van lezen in andere taaldomeinen en leergebieden, aandacht voor de leesmotivatie en gebruik van rijke teksten. De Kennistafel, een coalitie van onderzoekers, beleidsmakers en onderwijsprofessionals heeft deze elementen verzameld in de Kwaliteitswaaier effectief leesonderwijs.  

Belangrijk is om onderwijsprofessionals tijd en gelegenheid te bieden om lering te trekken uit al deze waardevolle voortschrijdende inzichten en dit toe te kunnen passen in de schoolpraktijk. We roepen de overheid op om hiervoor de juiste randvoorwaarden te maken.  

Aan het rondetafelgesprek namen in twee sessies deel:
Sessie analyse: Eliane Segers (Wetenschappelijk directeur Expertisecentrum Nederlands, Hoogleraar Leren en Technologie aan Radboud Universiteit en tevens lid Kennistafel Effectief Leesonderwijs), Remco Feskens (Directeur CitoLab bij Stichting Cito), Paul Verstraten (CPB) en Matthijs van den Berg (Directeur Kennis bij de Inspectie van het Onderwijs)

Sessie oplossing: Jacquelien Bulterman-Bos (Auteur van het boek 'Het Lerarentekort, pleidooi voor vakmanschap'), Els Stronks (Hoogleraar/onderzoeksleider leesbevordering en tevens lid Kennistafel Effectief Leesonderwijs), Gerdineke van Silfhout (Stichting Leerplanontwikkeling), Martin Bootsma (Teamleider en conceptontwikkelaar Alan Turingschool), Henk Wilbers (Directeur Cedin/ bestuurslid Onderwijsontwikkeling Nederland) en Marit Koster (Leerkracht van Basisschool de Sterrenpracht tevens intern begeleider op school)