Meer sturen op kwaliteit leraren
27 januari 2013
Door sterker in te zetten op de kwaliteit van leraren wordt het beroep weer aantrekkelijker voor hoogopgeleiden en nemen de lerarentekorten op lange termijn af, stelt de Onderwijsraad.
Aanbevelingen Onderwijsraad
- Maak meer gebruik van mogelijkheden om (aankomende) leraren te werven en te selecteren voor de lerarenopleiding. Bijvoorbeeld door actief naar goede kandidaten te zoeken en door selectie aan de poort. Ook moeten er speciale trajecten komen voor excellente studenten.
- Verhoog de beroepsstandaard voor zittende leraren door hoge eisen te stellen aan (bij- en na)scholing, gekoppeld aan een lerarenregister. Daarnaast moet het behalen van een masterdiploma de standaard worden voor alle nieuwe leraren en moet geïnvesteerd worden in begeleidingsprogramma’s voor beginnende leraren.
- Stimuleer professioneel onderwijskundig schoolleiderschap, bijvoorbeeld door ook voor schoolleiders een register in te stellen. De verplichte bij- en nascholing die daarin opgenomen wordt, moet zich vooral richten op onderwijskundig leiderschap en personeelsbeleid.
- Schoolbesturen moeten in de regio samen schooloverstijgend personeelsbeleid ontwikkelen, om vraag en aanbod van leraren op elkaar af te stemmen. Ze kunnen zo ook expertise uitwisselen op het gebied van HR-beleid en de professionalisering van docenten.
Stimulans
Ten slotte zijn de adviezen van de Onderwijsraad een extra stimulans voor de VO-raad om werk te blijven maken van de professionele ontwikkeling van schoolleiders en bestuurders. De VO-raad ontwikkelt – onder meer via de VO-academie - diverse professionaliseringsactiviteiten op het gebied van onderwijskundig leiderschap en strategisch HR-beleid. Daarmee worden bestuurders en schoolleiders nog beter in positie gebracht om kwalitatief goede leraren te motiveren, goed te begeleiden en te behouden voor het onderwijs. Sluitstuk van deze professionalisering kan op termijn een schoolleidersregister zijn.
Download het rapport 'Kiezen voor kwalitatief sterke leraren' van de Onderwijsraad. Het rapport werd op 24 januari 2013 gepubliceerd.