Meeste scholen hebben nog geen doelen voor duurzame inzetbaarheid

13 februari 2025

Een meerderheid van de scholen heeft nog geen doelen gesteld ten aanzien van duurzame inzetbaarheid. Ook is er nog te weinig structureel inzicht in de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en welke behoefte aan ondersteuning medewerkers hebben. Dat is een van de conclusies van een verkennend onderzoek van Voion. Het onderzoek vroeg HR-functionarissen naar het beleid, de organisatie en uitvoering van maatregelen voor duurzame inzetbaarheid in het voortgezet onderwijs. Ook is literatuuronderzoek uitgevoerd naar factoren die duurzame inzetbaarheid kunnen beïnvloeden.

Over het algemeen is er sprake van een groot aanbod aan interventies en maatregelen waarvan medewerkers gebruik kunnen maken en waar ze ook daadwerkelijk gebruik van maken. Dit wijst erop dat medewerkers behoefte hebben aan ondersteuning bij het verbeteren van hun duurzame inzetbaarheid.

Beleid volop in ontwikkeling

Het beleid voor duurzame inzetbaarheid is nog volop in ontwikkeling. Volgens tweederde van de HR-functionarissen heeft het bestuur een visie op duurzame inzetbaarheid ontwikkeld. Deze is echter niet altijd vastgelegd en medewerkers zijn in veel gevallen niet goed op de hoogte van deze visie. De visie is veelal gebaseerd op inspirerende voorbeelden, wetenschappelijke modellen en theorieën zoals het vaker genoemde AMO-model (Ability, Motivation en Opportunity).

Aanbevelingen voor duurzaam inzetbaarheidsbeleid op vo-scholen

Het onderzoek formuleert vijf aanbevelingen gericht op verbetering van het duurzaam inzetbaarheidsbeleid op vo-scholen:

  • Zorg voor een integraal duurzaam inzetbaarheidsbeleid
  • Ondersteun teamleiders bij de uitvoering van duurzaam inzetbaarheidsbeleid
  • Bevorder de eigen regie van medewerkers
  • Experimenteer met verschillende manieren om de werkdruk aan te pakken
  • Monitor de duurzame inzetbaarheid van medewerkers

Lees voor meer informatie en concrete voorbeelden en adviezen: