Monitor Digitalisering: dé benchmark voor het onderwijs
20 november 2024
Uitnodiging Monitor Digitalisering Onderwijs
Begin 2025 ontvangen scholen in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs een uitnodiging voor de Monitor Digitalisering Onderwijs. In de monitor worden vragen gesteld op school en bestuursniveau over het thema digitalisering. De monitor is onderverdeeld in vijf thema’s:
- ICT-bekwaamheid
- Digitale geletterdheid
- Leermiddelen en devices
- Informatiebeveiliging en privacy (IBP) én infra en veiligheid
- Innovatie en ethiek
Na het invullen van de monitor, ontvangen deelnemers een rapportage over de eigen schoolorganisatie en de mogelijkheid om de eigen resultaten af te wegen met de sector.
Met de monitor geven de partners het inzicht dat nu nog vaak ontbreekt en zorgen we voor een goede gespreksbasis. De ambitie is dat een groot deel van de scholen en schoolbesturen de monitor in 2025 invult. Naast dat de monitor kennis en inzichten geeft voor het landelijk debat, is het juist ook van toegevoegde waarde voor scholen. Ze zien direct hoe ze ervoor staan ten opzichte van de sector. Nu moeten scholen toch vaak informatie verzamelen uit diverse losse interne onderzoeken of zich baseren op aannames. De monitor geeft scholen het volledige beeld dat nog vaak ontbreekt. Hierbij gaat het overigens niet alleen om de feitelijke harde data, maar ook de houding die scholen hebben richting bepaalde data. Zijn scholen bijvoorbeeld positief of negatief over de inzet van AI?
Vragenlijsten samengevoegd
Om dit volledige beeld te krijgen, is het belangrijk dat scholen binnen het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs de monitor invullen. Gemiddeld kost het invullen van de monitor zo’n dertig minuten. Dat komt omdat er meerdere vragenlijsten in het onderwijs zijn samengevoegd. Dat duurt misschien iets langer, maar daarna heb je als school dus wel direct een duidelijk beeld op de langere termijn.
We vinden het belangrijk dat de Monitor Digitalisering niet alleen schoolbesturen, maar ook publieke partners een beter beeld geeft. Waar staat het onderwijs m.b.t. digitalisering, bijvoorbeeld op actuele en belangrijke thema's zoals mobieltjes in de klas, AI, privacy en digitale geletterdheid?