Naar een sterke pedagogische basis voor kinderen en jongeren
21 december 2022
Omgeving aanpassen
In plaats van kinderen en jongeren aan te passen aan de omgeving, moeten we gaan werken aan die omgeving. Dit doen we door - gezamenlijk - meer te investeren in de versterking van de pedagogische basis rondom het kind en de jongere. Volgens drie lijnen:
1. Anders samenwerken
Anders samenwerken tussen jeugd- en onderwijsprofessionals betekent niet langer jongeren in een jeugdhulptraject ‘apart’ zetten, maar vanuit school en kinderopvang een inclusieve en preventieve aanpak voor álle kinderen ontwikkelen.
2. Anders organiseren
Anders organiseren betekent collectief gefinancierde, integrale basisvoorzieningen (school- én kinderopvang) waar iéder kind en iedere jongere kan meedoen aan sport, cultuur en andere activiteiten.
3. Anders opleiden
Anders opleiden betekent dat er meer aandacht moet komen voor breed opgeleide en omgevingsgerichte professionals, zodat ook in het onderwijs en de kinderopvang de juiste professionals op de juiste plek beschikbaar zijn.
In de drie lijnen liggen aanknopingspunten voor een meer omgevingsgerichte aanpak. Met de aanpak willen we niet alleen problemen anders oplossen, maar we hebben ook de ambitie om problemen te voorkomen.
Voorbeeld uit de praktijk: Leeuwarden
Wat anders samenwerken, anders organiseren en anders opleiden in de praktijk kan betekenen, laten de Integrale Kindcentra in Leeuwarden zien. In de video wordt de Leeuwardense aanpak verder toegelicht. Ook komen Chris van Meurs (PO-Raad), Ingrid de Bonth (VO-raad), Leon Meijer (VNG) en Loes Ypma (BMK) aan het woord over het belang van deze samenwerking.
Zie ook de publicatie 'Opgroeien doe je samen: Bouwen aan een stevige pedagogische basis' (website NJi).