Nieuw katern biedt handvatten voor versterking van verantwoording
15 april 2021
Het katern ‘Verantwoording in een breder perspectief’ laat zien wat de meerwaarde is van goede verantwoording, voor zowel de schoolorganisatie als individuele bestuurders. Het doel is meer bewustwording te creëren bij bestuurders en andere betrokkenen over wat goede verantwoording kan betekenen voor een schoolbestuur en zijn stakeholders. Het katern is geen blauwdruk, maar biedt handvatten voor de organisatie van de verantwoording en de inrichting van het proces van verantwoording. Hoe verantwoording plaatsvindt en welke stakeholders erbij worden betrokken, is sterk afhankelijk van onder meer de regionale opgave van een schoolbestuur. Het katern sluit daarmee aan bij de kennis en inzichten die zijn opgedaan in het project ‘Verbetering Verantwoording’.
Onderzoek Met vertrouwen verantwoorden
Op verzoek van de VO-raad brachten wetenschappers van de VU en de Universiteit Utrecht in 2019 in kaart hoe schoolbesturen en de VO-raad kunnen inspelen op de roep naar meer transparantie en betere verantwoording. In het eindrapport worden antwoorden en concrete adviezen gegeven. Het delen van kennis over (verbeteren van) verantwoording binnen de sector was één van de aandachtspunten. Met dit katern wordt daar aan bijgedragen.
Liever een gedrukt exemplaar van het katern ontvangen? Stuur dan een e-mail naar info@vo-academie.nl onder vermelding van ‘Aanvraag katern 16’.