Nieuw: Magazine Aan de slag met eigenaarschap van leerlingen
16 november 2023
Als leerlingen meer eigenaarschap hebben over hun eigen leerproces, is de kans groot dat hun motivatie en leerprestaties verbeteren. Daarom stimuleren steeds meer scholen de ontwikkeling van eigenaarschap bij leerlingen. In de praktijk nemen al veel scholen stappen op dit vlak. Bijvoorbeeld door leerlingen meer keuzevrijheid te geven binnen het rooster en ze te betrekken bij het beleid op school. Door coachingsgesprekken met leerlingen te voeren worden ze gestimuleerd verantwoordelijkheid te nemen over hun leren. Een belangrijke rol in het stimuleren van meer eigenaarschap is weggelegd voor leraren en mentoren.
In dit magazine lees je hoe jij hen nog beter kan ondersteunen bij deze uitdagende taak. Welke ruimte, vaardigheden of middelen hebben zij hiervoor nodig? Vind inspiratie in onze praktijkvoorbeelden, ga aan de slag met praktische instrumenten en lees theoretische inzichten.
Aan de slag met schoolontwikkeling
Schoolontwikkeling is een cyclisch en continu proces, waarbij je verschillende fasen doorloopt. Om scholen te ondersteunen bij een schoolontwikkeling is het fasenmodel ontwikkeld. Deze toolkit helpt je om aan de slag te gaan met een ontwikkeling op jouw school. Meer weten? Kijk op Aanpak schoolontwikkeling - VO-raad