Nieuwe brochure ‘Sociale media en schoolmedewerkers: omgaan met valkuilen'
27 maart 2018
In de brochure wordt ook ingegaan op andere online situaties die de school, medewerkers en/of leerlingen in diskrediet kunnen brengen, zoals compromitterende filmpjes van leerlingen, en hoe de school daar het beste mee kan omgaan.
In de praktijk kan het bijvoorbeeld gaan om:
- online geuite meningen of standpunten van docenten
- online leerling/docent-contacten buiten schooltijd
- online geuite meningen of klachten van leerlingen of ouders
- misplaatste 'hulp' van leerlingen of ouders
- filmpjes van opstootjes op het schoolplein
- filmpjes van gedoe in de klas
- doorgezonden sexting-beelden
Centrale vraag in de brochure is hoe je enerzijds de kracht van sociale media kunt benutten, met respect voor de vrijheid van meningsuiting, terwijl je anderzijds wilt voorkomen dat de school, de medewerkers, de leerlingen, of andere betrokkenen beschadigd raken.
Kennisnet heeft de brochure gemaakt na onderzoek naar incidenten met sociale media op scholen. Hierbij is vooral gesproken met scholen die met een incident te maken hebben gehad. Wat hebben ze er van geleerd? Deze input is gebruikt voor de brochure.
Lees de brochure 'Sociale media en schoolmedewerkers: omgaan met valkuilen'
Discussiekaarten voor gesprekken over sociale media
Daarnaast hebben Kennisnet en stichting School & Veiligheid een aantal incidenten verwerkt in zogenaamde discussiekaarten. Aan de hand van deze kaarten kan binnen de school het gesprek op gang worden gebracht en het beleid worden aangescherpt: hoe kan de school het beste met dergelijke incidenten omgaan?
Download de handleiding discussiekaarten en de eerste discussiekaart. Kennisnet publiceert elke week een nieuwe discussiekaart op zijn website.
Zie ook het AD-artikel 'Scholen in de maag met sexy appjes en vechtfilmpjes'.