Nieuwe rapportages Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs geven inzicht in onderwijsloopbaan (oud-)leerlingen
14 november 2024
De rapportages tonen gegevens over huidige én oud-leerlingen. Ze bieden inzicht in bijvoorbeeld interne doorstroom en slagingspercentages. Alsook in de doorstroom naar het vervolgonderwijs: hoeveel leerlingen stromen door, hoe doen zij het in het vervolgonderwijs en hoe verhoudt zich dit tot de schooladviezen die zij meekregen?
In de rapportages wordt ook gekeken naar de samenhang tussen sociale ongelijkheid en onderwijskansen. Zijn er bijvoorbeeld verschillen tussen leerlingen uit lage en hoge inkomensgezinnen als het gaat om het onvertraagd behalen van het vo-diploma en de doorstroom?
Naast een overzicht van deze en andere schoolgegevens wordt de school vergeleken met het landelijk gemiddelde en een voorspelde referentiewaarde. De voorspelde referentiewaarde is een fictieve school die wordt berekend op basis van gegevens van scholen die qua leerlingen en schoolkenmerken lijken op de eigen school. Deze unieke referentiewaarde van de NCO-rapportages biedt een eerlijkere vergelijking dan het landelijk gemiddelde.
Rapportage downloaden
Schoolbestuurders hebben de afgelopen week een brief met inloggegevens ontvangen, waarmee zowel de actuele rapportages als die uit eerdere jaren kunnen worden gedownload. Voor iedere school met een eigen BRIN- en vestigingsnummer kan het schoolbestuur (als bevoegd gezag) een rapportage downloaden.
Wat haal jij uit de rapportage?
Heb je na het lezen van de rapportage vragen, dan kun je contact opnemen via: info@nationaalcohortonderzoek.nl. Of neem een kijkje bij het NCO informatiepunt voor uitleg over begrippen en figuren én inspiratie rondom het inzetten van de rapportages.
Vensters VO
Naast de NCO-rapportages vinden bestuurders en schoolleiders ook via Vensters VO uitgebreide data over hun school/scholen. Waar het NCO-rapport vooral op hoofdlijnen analyseert, geeft Vensters meer gedetailleerde informatie. Zie voor meer informatie de module Analyse in mijn.vensters.nl.