OCW werkt toe naar meer passend examineren
20 februari 2025
De staatssecretaris heeft laten onderzoeken op welke manieren leerlingen gebruikmaken van de drie examenroutes in ons examenstelsel: regulier vo, vavo en staatsexamen. Zij constateert dat met name examenkandidaten met een ondersteuningsbehoefte niet altijd gebruik kunnen maken van de meest passende route. Haar uitgangspunt is dat het overgrote deel van de (vso-)leerlingen het eindexamen zou moeten afleggen op de eigen school en daarmee dus deelneemt aan het reguliere examen.
Expertisepunt
Voor vso-scholen betekent dit uitgangspunt een streven om minder gebruik te maken van het staatsexamen en meer van het regulier examen. Dat kan soms door een eigen licentie te verwerven, maar ook door samenwerking met het regulier vo en met het vavo aan te gaan. Om het proces naar een meer inclusief examenlandschap te stimuleren zal nog voor het volgende schooljaar een expertisepunt passend examineren worden ingericht, bedoeld om de informatievoorziening over examenaanpassingen voor scholen én ouders en leerlingen meer toegankelijk te maken.
Samenwerking
Het streven van de staatssecretaris naar een meer inclusief examenlandschap betekent voor zowel het regulier vo als het vavo toewerken naar meer samenwerking met het vso. Een eigen examenlicentie is niet voor alle vso-scholen bereikbaar, waardoor afspraken tussen scholen over samenwerking op examengebied nodig zijn. De staatssecretaris wil dan ook werken aan afspraken tussen de sectoren om examensamenwerkingen te stimuleren. Daarbij wil zij ook de rol van samenwerkingsverbanden verkennen.
Samenwerking tussen een vso-school en een vo-school op examengebied vereist maatwerk voor de vso-leerling, dat in afstemming gerealiseerd moet worden. De staatssecretaris erkent dat het toewerken naar een meer inclusief examenlandschap van alle betrokken partijen inspanningen vraagt. Zij eindigt haar brief dan ook met de opmerking dat deze transitie tijd en samenwerking vergt en dat zij voor het einde van 2025 de Kamer wil informeren over de stand van zaken van de genoemde acties.
Gesprek breder voeren
In haar brief schetst de staatssecretaris een visie op een toekomstbestendig examenlandschap met inclusiviteit als kernwoord. De focus ligt hierbij op een passend examen voor de vso-leerling. Dat is van groot belang. Volgens de VO-raad is het echter goed om het gesprek over een toekomstbestendig examenlandschap breder te voeren en daarbij andere actuele thema’s te betrekken. Denk hierbij aan de actualisering van het curriculum en de examenprogramma’s, het versterken van de eigenstandige positie van het schoolexamen, het verminderen van de druk vanuit het centraal examen, ruimte en flexibiliteit op groepsniveau en opleidingsduur in examinering. Op die manier kunnen we samen toewerken naar een passend examen en een toekomstbestendig examenlandschap voor elke leerling.