Onderwijsraad komt met adviezen over rol schoolbesturen en vrijheid van onderwijs
23 september 2018
Rol van schoolbesturen
In het onderzoek naar de rol van schoolbesturen staat de vraag centraal hoe deze besturen hun rol optimaal kunnen vervullen. Onderwijsbesturen krijgen meer verantwoordelijkheden en worden daar in toenemende mate op aangesproken, zo schrijft de Onderwijsraad in haar werkprogramma. Hoe kunnen besturen beter in staat gesteld worden om de autonomie van onderwijsorganisaties op een adequate wijze te benutten?
Bij het beantwoorden van deze vraag wordt onder meer gekeken naar de verschillen in bestuurskracht tussen scholen en onderwijssectoren, en naar wat er in dit opzicht te leren valt van andere (semi)publieke sectoren, zoals de zorg.
Passend onderwijs
De Onderwijsraad brengt in 2019 daarnaast opnieuw een advies uit over passend onderwijs. Afhankelijk van de beschikbare (onderzoeks)gegevens hoopt de raad in te kunnen gaan op de langetermijneffecten en meer te kunnen zeggen over de kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van passend onderwijs.
Vrijheid van onderwijs
Ter gelegenheid van haar 100-jarig bestaan in 2019 wil de raad ook een verkenning uitbrengen over de vrijheid van onderwijs volgens artikel 23 van de Grondwet. Daarbij zal de vraag centraal staan of de vrijheid van onderwijs in het licht van diverse ontwikkelingen in de samenleving, de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid betekenisvol kan blijven.
Overige adviezen
Andere onderwerpen waarover de Onderwijsraad in 2019 advies uitbrengt:
- lezen en leesbevordering;
- educatieve infrastructuur;
- verschillen tussen jongens en meisjes in het onderwijs.
Wetgevingsadviezen:
- verruiming wettelijke mogelijkheden voor innovatie in het onderwijs;
- modernisering bekostiging primair onderwijs;
- thuisonderwijs;
- wetsvoorstel NLQF (Nederlands kwalificatiekader).
De VO-raad volgt de (totstandkoming van de) adviezen met belangstelling en houdt leden op de hoogte van de ontwikkelingen.