Onderwijsraad kondigt Werkprogramma 2025-2026 aan

11 september 2024

De Onderwijsraad heeft haar werkprogramma voor de komende twee jaren gepresenteerd. De plannen van het nieuwe kabinet en de vele uitdagingen en ontwikkelingen in het onderwijs geven de Onderwijsraad een breed scala aan onderwerpen waar het adviezen over geeft. Dit gebeurt onder leiding van de nieuwe voorzitter Louise Elffers die per 1 september 2024 is gestart.

Voor 2025 en 2026 staan de volgende onderwerpen op de agenda:
 

  •  Armoede en onderwijs: Wat is nodig zodat leerlingen en studenten die opgroeien in armoede, volwaardig aan onderwijs kunnen deelnemen?
  •  Meertaligheid: Hoe kan het onderwijs omgaan met talige diversiteit en meertaligheid?
  •  Welzijn en onderwijs: Wat is in de structuur en cultuur van het onderwijs nodig om op een pedagogisch verantwoorde en gezonde manier bij te dragen aan de scholing en vorming van kinderen en jongeren?
  •  Onderwijshuisvesting: Wat is nodig voor goede onderwijshuisvesting in de toekomst?
  •  Stand van Educatief Caribisch Nederland: Hierin worden bestaande onderzoeken, evaluaties en beleid in kaart gebracht en nog nader te bepalen thema’s verkend.
  •  Evidence in onderwijspraktijk en onderwijsbeleid: Wat zijn de kansen en risico’s van evidence in de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid? Waar is de verbinding tussen onderzoek, beleid en praktijk te versterken?
  •  Toetsing in een vernieuwd curriculum: Hoe kan toetsing adequaat vorm krijgen in een vernieuwd curriculum?
  •  Omgaan met dalende studentenaantallen: Wat is er nodig om in een periode met dalende studentenaantallen het mbo, hbo en wo overal voldoende toegankelijk te houden en te zorgen voor onderwijs van voldoende kwaliteit en met voldoende keuzevrijheid?
  •  Onderzoeksinfrastructuur voor onderwijsbeleid: Wat is nodig voor een goed functionerende onderzoeksinfrastructuur voor onderwijsbeleid?
  •  Polarisatie in en rondom het onderwijs: In hoeverre is er sprake van een zorgelijke toename van polarisatie in en rondom het onderwijs? Welke gevolgen heeft dat voor de onderwijskwaliteit, de vrijheid van onderwijs en de kwaliteit van de democratische samenleving?
  •  Wetgevingsadviezen: De raad voorziet de komende periode in elk geval advisering op de wetsvoorstellen: Toezicht op informeel onderwijs, Aanscherping van de deugdelijkheidseisen, Eisen aan bestuurders.

 

Dit jaar verschijnen nog adviezen over de beroepsgroep leraren, lerarenopleidingen en onderwijs aan jongeren in justitiële inrichtingen.

De Onderwijsraad is de onafhankelijke adviesraad voor regering en parlement op het gebied van onderwijs. De raad adviseert en verkent gevraagd en ongevraagd over onderwijsonderwerpen gericht op de langere termijn.