Onderzoek naar het stelsel van onderwijsorganisaties

21 juni 2017

Verminder de onnodige complexiteit van gelegenheidsnetwerken van organisaties die de onderwijspraktijk proberen te beïnvloeden. Dat is één van de aanbevelingen van onderzoekers van de Tilburg University om het complexe onderwijsstelsel in Nederland te verbeteren. Hiervoor is wel een zekere depolitisering van het onderwijsbeleid nodig, stellen zij. Prof. Sietske Waslander leidde het onderzoek naar het gericht beïnvloeden van de onderwijspraktijk door onder meer de politiek, het ministerie, de inspectie, sectorraden en ondersteuningsorganisaties.

Versterken bestuurlijk vermogen en leiderschap

Een tweede aanbeveling die de onderzoekers doen ligt op het terrein van de sturingsdynamiek. Zij pleiten voor het blijven versterken van het bestuurlijk vermogen van onderwijsorganisaties, en het leiderschap op alle niveaus. Voor leraren is vooral het leiderschap van direct-leidinggevenden (teamleiders) cruciaal. De VO-raad stimuleert dit momenteel al via het aanbod van de VO-academie.

Ten derde is het zinvol, aldus de onderzoekers, om te verkennen of het, net als in andere landen, ook in Nederland mogelijk en wenselijk is een dominante routine te ontwikkelen op het schakelpunt tussen stelsel en instellingen.

Onderzoeksopzet

De onderzoeken werden uitgevoerd als een meervoudige geneste case-studie binnen negen besturen voor voortgezet onderwijs, met daarbinnen vijftien scholen, en binnen negen besturen voor middelbaar beroepsonderwijs, met daarbinnen zeventien opleidingen. In totaal werden meer dan 200 mensen geïnterviewd, waaronder een groot aantal leraren.

De VO-raad zal de aanbevelingen uit dit onderzoek in de komende tijd bespreken binnen de vereniging.

Download het onderzoek 'Invloed sturingsdynamiek op onderwijspraktijk van vo en mbo'.