Ook Onderwijsraad benadrukt: stelselwijziging gericht op latere selectie noodzakelijk
21 november 2024
Zowel de VO-raad als Onderwijsraad reageren hiermee op de recente brief van staatssecretaris Paul over de ex ante evaluatie van het advies van de Onderwijsraad uit 2021. Hierin schrijft de staatssecretaris dat ze de aanbeveling uit de evaluatie om ‘vooralsnog het huidige stelsel te behouden’, overneemt.
De huidige inrichting van ons onderwijsstelsel staat kansengelijkheid echter dermate in de weg, dat structuuraanpassingen op korte termijn noodzakelijk zijn, benadrukt de Onderwijsraad opnieuw. Door de jaren heen hebben diverse onderzoeken steeds opnieuw laten zien dat de vroege selectie die het Nederlandse onderwijsstelsel kent, alsook het scherpe onderscheid tussen onderwijsrichtingen en het vaak op gescheiden locaties aanbieden van deze richtingen, leiden tot ongelijke ontwikkelkansen voor leerlingen.
Het advies in de evaluatie om voor nu in te zetten op alternatieve (tijdelijke en kleinschaligere) maatregelen is volgens de Onderwijsraad niet voldoende om deze negatieve effecten (structureel) weg te nemen. Dit soort maatregelen - zoals de stimuleringsmaatregel brede brugklassen - worden bovendien momenteel wegbezuinigd. Om echt te komen tot meer gelijke kansen, is een structuurwijziging onontkoombaar, aldus de raad. Zij roept het kabinet op de politieke moed te tonen om op korte termijn de benodigde stappen op dit vlak te zetten, en verwijst hierbij naar haar adviesrapport uit 2021.
Kern advies ‘Later selecteren, beter differentiëren’ In zijn advies 'Later selecteren, beter differentieren' van 2021 adviseert de Onderwijsraad het moment van selectie voor een onderwijsrichting in het vo uit te stellen en leerlingen met uiteenlopende capaciteiten in de onderbouw vo samen les te laten volgen op dezelfde locatie. Ze krijgen dan net als nu onderwijs op verschillende niveaus, maar in wisselend samengestelde groepen en niet op gescheiden scholen of in afgescheiden routes. Zo krijgen alle leerlingen de kans, tijd en ruimte om hun talenten te ontdekken en ontplooien en te bepalen welk onderwijs zij het beste kunnen volgen na de onderbouw,. |
In de brief aan de Kamer verwijst de Onderwijsraad ook naar het pleidooi van de VO-raad voor meer brede scholengemeenschappen.