Opbrengst vrouwendag: 60 mentoren én een quotum

11 maart 2018

Het onderwijs is sinds 8 maart zo’n 60 vrouwencoaches rijker. Alle aanwezigen bij de viering van internationale vrouwendag van de PO-Raad en VO-raad beloofden voortaan jong vrouwelijk talent in hun organisaties onder hun hoede te gaan nemen. Én ze zo nodig een 'schop onder de kont' te geven, op weg naar de top. Maar daarnaast was iedereen het eens dat het na jaren van aanmodderen toch wel hoog tijd wordt voor een vrouwenquotum.

Op dit moment is circa 25% van de schoolbestuurders vrouw. De groei stagneert, ondanks dat het aantal vrouwelijke schoolleiders wél tot 52% is gestegen. Blijkbaar is er van doorstroom amper sprake. "En ja, dat is een groot probleem”, zegt PO-Raad voorzitter Rinda den Besten. "Want we weten uit onderzoek dat organisaties met een diverse leiding beter presteren.”

Opening door PO-Raad voorzitter Rinda den Besten
Opening door PO-Raad voorzitter Rinda den Besten

Weerstand

Initiatieven om diversiteit te bevorderen worden altijd met weerstand ontvangen, ziet genderwetenschapper Ruth van Veelen in haar werk. "Vooral door de partijen die het nu goed hebben: in dit geval de mannen. Daarom is een goede implementatie van een vrouwenquotum cruciaal.”

‘60 uur in de week werken is niet nodig’

Nederland is één van de weinige West-Europese landen zonder vrouwenquotum voor bedrijven. Zelfs Rwanda heeft een minimum percentage vrouwen voor besturen en raden van toezicht. Maar met alleen wetgeving komen we er niet, constateren de aanwezigen. Er moet ook iets gebeuren in de hoofden van mannen en vrouwen. "Het beeld dat vrouwen hebben van een bestuursfunctie klopt niet altijd, het is bijvoorbeeld een illusie dat je 60 uur in de week moet werken”, zegt vo-schoolbestuurder Inge Sterenborg.

Discussiepanel met v.l.n.r. Inge Sterenborg, Ellen Schellekens, Hannah Bijlsma en Ruth van Veelen
Discussiepanel met v.l.n.r. Inge Sterenborg, Ellen Schellekens, Hannah Bijlsma en Ruth van Veelen

Geremd

Vrouwen moeten elkaar meer steunen, vindt Den Besten. "Om heel eerlijk te zijn ben ik in mijn carrière meer geremd door vrouwen dan door mannen”, vertelt ze openhartig. "Met alle goede bedoelingen waarschijnlijk - of een enkele keer misschien niet - werd mij talloze keren gevraagd hoe ik dit werk toch kan combineren met mijn gezin. Die vraag kwam altijd van een vrouw. Nog nooit heeft een man mij die vraag gesteld!”

Niet blindstaren op een getal

Hannah Bijlsma, leerkracht en voorzitter van de beroepsvereniging academische leerkrachten, geeft aan dat de bijeenkomst haar aan het denken heeft gezet. "Onderweg hier naartoe was ik nog tegen een quotum, maar door alles wat ik hier hoor, ben ik toch gaan twijfelen. Toch vind ik dat je je niet moet blindstaren op een getal, maar altijd moet blijven kijken naar kwaliteit. De juiste persoon op de juiste plek. Als 80% van de top vrouw is, kan dat ook prima werken.”

Duwtje in de rug

Het valt organisatieadviseur Ellen Schellekens op dat professionals in het onderwijs in verhouding tot andere sectoren amper loopbaanbegeleiding krijgen. "Er is talent genoeg, maar het moet wel gezien en gestimuleerd worden. En vrouwen hebben gewoon - meer dan mannen - dat duwtje in de rug nodig.”

 

Fotograaf: Ewouter Blokland