Praktijkkaart ‘Van thuis weer naar school’ ontwikkeld
14 september 2021
De praktijkkaart is een praktische handreiking voor scholen en gemeenten om jongeren die thuiszitten of het risico lopen op thuiszitten weer te laten participeren in het onderwijs. Ook is er aandacht voor leerlingen die niet ingeschreven zijn bij een school.
Vijf stappen
Het afgelopen schooljaar is er door afstandsonderwijs in veel situaties minder persoonlijk contact tussen school en de meeste leerlingen geweest. Er was ook niet altijd voldoende zicht of de leerling actief deelnam aan de digitale lessen. Het herstellen van de relatie en/of het afstemmen van het onderwijs(-zorg)aanbod staat in zulke situaties voorop. Indien dat niet lukt en thuiszitten dreigt is het van belang met de leerling en ouders te bespreken welke ondersteuning geboden kan worden om het contact met school te herstellen. Soms is daar een traject ‘op maat’ voor nodig. Deze praktijkkaart biedt daarvoor handvatten door het zetten van vijf stappen:
- Leerlingen in beeld brengen en vasthouden
- Contact onderhouden met leerlingen en ouders
- In beeld brengen met wie je samenwerkt rondom (dreigend) thuiszitten
- Het inzetten van een interventie/maatwerk
- Leerlingen weer terug in beeld brengen
De praktijkkaart sluit aan op de praktijkkaart Welbevinden en biedt hulp in het bepalen van prioriteiten en kiezen van interventies op korte termijn. De praktijkkaart sluit ook aan op de bestaande afspraken in de regio in de aanpak van thuiszitters zoals gemaakt door scholen, samenwerkingsverbanden, gemeenten en jeugdhulp.