Praktijkvoorbeelden lente- en zomerscholen
08 januari 2017
Benieuwd naar de lente- en zomerscholen van 2017? Hier vindt u enkele praktijkvoorbeelden:
“Achterstand wegwerken en alsnog overgaan naar de examenklas”
Negentien derdejaars leerlingen van de Cobbenhagenmavo van het 2College in Tilburg doen mee aan de zomerschool. Zeven dagen hebben zij om ervoor om hun achterstand weg te werken en te zorgen dat ze klaar zijn voor de examenklas. Want dat staat centraal in deze zomerschool, vertelt teamleider Niek de Cock. “In ons programma van de zomerschool besteden we veel aandacht aan het studiegedrag van de leerlingen.”
Lees meer >
Voorbeelden 2016
Zomerschooltrainers aan het woord op het Etty Hillesum Lyceum – Deventer
Op het Etty Hillesum lyceum krijgen 35 leerlingen van 3 locaties een extra kans om toch over te gaan. De Zomerschool wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd en past bij het streven van de school om meer maatwerk te bieden aan de leerlingen. De trainers (Studelta) zijn onder de indruk van wat de leerlingen laten zien.
Lees meer >
‘Ik ben tegen zittenblijven’
Ondanks het tijdstip van 10:30 is het al flink warm in Oss. De meeste leerlingen van Het Hooghuis zijn op excursie, leveren hun boeken in of liggen ergens aan het water. Zo’n 150 leerlingen zijn echter nog aan het hard aan het werk. Zij nemen deel aan de zomerschool, om zo toch over te kunnen gaan naar het volgende jaar.
Lees meer >
Leerlingen van het Corderius College, Farel College en Oostwende College werken in Amersfoort hun hiaten weg
Donderdag 7 juli 2016, 10.00 uur: In de rechtervleugel van de school worden vloeren in de was gezet. Bij de hoofdingang komen leerlingen hun boeken in grote dozen inleveren, om daarna hun rapport op te halen. In de linkervleugel heerst stilte: er zitten 60 leerlingen geconcentreerd te werken. Zij grijpen de kans die ze krijgen om niet te blijven zitten.
Lees meer >
Lenteschool in Amsterdam Oost: “omdat zittenblijven écht niet zinvol is”
“De Lenteschool is een extra kans om een of twee vakken op te halen en daarmee zittenblijven te voorkomen”, zegt adjunct-directeur Marianne Bosselaar, “want zittenblijven blijkt voor de meeste leerlingen toch écht niet zinvol”.
Lees meer >
Voorbeelden 2015
In de zomer van 2015 zijn 121 zomerscholen uitgevoerd op scholen in heel Nederland. Hier vindt u een impressie van een aantal zomerscholen:
Alternatieve zomerschool in de lente - het Regius College
Leerlingen kunnen beter in het voorjaar hun achterstand wegwerken, want dan staan ze sterker in de toetsweek voor de zomervakantie, vindt het Regius College. Daarom organiseerde de school een ‘zomerschool in de lente’ waaraan 28 leerlingen meededen.
Lees meer >
Intakegesprek leerling is succesfactor - Melanchthon
Een diepgaand intakegesprek met leerling, ouders en zomerschooldocenten is bepalend voor het succes van de zomerschool, stelt zomerschoolcoördinator Els Wijnberger van Melanchthon - Bergschenhoek. “De verwachtingen van de leerling moeten kloppen met de realiteit.”
Lees meer >
Betrek docenten bij de zomerschool - het Gymnasium Apeldoorn
De meeste docenten zijn blij dat hun leerlingen nog een kans krijgen op de zomerschool, al willen ze wel zeker weten dat er goed wordt geleerd. Investeer in een warme overdracht vooraf en in een goede terugkoppeling, adviseert Liesbeth Meijer van het Gymnasium in Apeldoorn.
Lees meer >
Samenwerken aan de beste zomerschool - het Revius lyceum
Leerlingen van het Revius lyceum Wijk bij Duurstede kunnen dit jaar voor het eerst deelnemen aan een zomerschool. Op het Revius lyceum Doorn is de zomerschool niets nieuws, de school nam al in 2013 én 2014 deel aan de pilot. In 2015 organiseren de twee scholen samen de Zomerschool in Doorn. Wat maakt deze samenwerking zo succesvol?
Lees meer >
Zomerschool met bekende gezichten - OSG Erasmus/CSG Het Noordik
Op veel zomerscholen worden de lessen gegeven door ingehuurde docenten. De Zomerschool van OSG Erasmus en CSG Het Noordik in Almelo werkt zoveel mogelijk met eigen docenten. “Voor de leerlingen is het fijn om vertrouwde gezichten te zien in deze twee extra schoolweken”.
Lees meer >
Positieve leerervaring vasthouden - het Calvijn met Junior College
Het Calvijn met Junior College organiseert dit jaar voor het eerst een zomerschool. Wat leren de leerlingen er en hoe kunnen zij die resultaten volgend jaar vasthouden? Emmalien Springer, docente Nederlands en ondernemer, wist het meteen toen de mogelijkheid zich voordeed via het ministerie van OCW om een zomerschool te organiseren: dit moeten we doen. Met een ‘ja’ van de directie van het Calvijn met Junior College ging ze aan de slag als zomerschoolcoördinator.
Lees meer >