Project Toetsdruk van start

24 september 2024

Het welbevinden van onze leerlingen staat onder druk. In de afgelopen jaren is de mentale gezondheid van jongeren afgenomen. De toegenomen toets- en prestatiedruk op school wordt gezien als één van de oorzaken. Met project toetsdruk willen LAKS en de VO-raad samen een krachtige bijdrage leveren aan het verminderen van toets- en prestatiedruk in het voortgezet onderwijs.

Wat doet project Toetsdruk?

Door het organiseren van inspiratiesessies, het opzetten van leernetwerken en ontwikkelgroepen en het geven van trainingen zet het project in op een doordacht toetsbeleid voor scholen. Bij activiteiten worden zowel leerlingen als schoolleiding betrokken. LAKS organiseert voor leerlingen zogenaamde Toetstalks waarin leerlingen de vaardigheden leren om het gesprek in de school aan te knopen over toetscultuur. De VO-raad organiseert bijeenkomsten en legt verbindingen tussen scholen om hen te ondersteunen in het ontwikkelen van een toetscultuur die past bij de eigen school.

 

Toets- en prestatiedruk

 

Van gemiddeld 102 toetsen per jaar tot ouders die de toetscijfers al op Magister hebben gezien voordat je thuis bent gekomen; leerlingen worden vandaag de dag geconfronteerd met een hoge toets- en prestatiedruk en dat heeft ook zijn weerslag op het welbevinden van deze groep jongeren. Toetsen vormen een concreet aangrijpingspunt om prestatiedruk te verminderen. Maar er zijn nog vele andere factoren die een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan verwachtingen om een bepaalde onderwijsrichting te volgen, opgelegd door leeftijdsgenoten en/of ouders. Ook opgroeien in een complexe maatschappij waarin presteren en meten centraal staan heeft een sterke invloed, al dan niet versterkt door het vele gebruik van sociale media.

Projectleider Dirk-Jan van Dijk vertelt over het belang van het project: “Het vele aantal toetsen waar leerlingen elk jaar weer mee te maken krijgen staat écht leren in de weg. Bovendien bestaat het gevaar van een focus op het behalen van hoge cijfers, waarin de norm is: ‘zweten, weten, vergeten’. Voor een toets moet je goed presteren, maar daarna kan je de stof weer vergeten. Ik vind, dit moet en kan anders. Samen met de leerlingen het gesprek aangaan over de toetscultuur op school kan zorgen voor verandering. Voor een toetsbeleid waarin niet cijfers maar feedback centraal staat. Waar leerlingen niet leren voor een cijfer maar vanuit de intrinsieke motivatie om te groeien!

Alle informatie over het project is te vinden op de projectpagina. Op de hoogte blijven? Geef je dan op voor de interesselijst.