Resultaten gebruikersonderzoek pilot ‘gratis toegang tot wetenschappelijke publicaties’
11 maart 2020
Sinds 29 oktober 2019 hebben leraren en andere onderwijsprofessionals uit het po, vo en mbo toegang tot EBSCO Education Source: een database met wetenschappelijke artikelen over onderwijsonderzoek. De pilot maakte een vliegende start en heeft inmiddels zo’n 19.000 aanmeldingen. De pilot is een initiatief van de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, het NRO en de Koninklijke Bibliotheek. Hiermee willen zij het onderwijsveld faciliteren hun onderwijs ‘evidence informed’ te verrijken. Ook is de pilot een van de eerste concrete activiteiten uit de ontwikkelagenda ‘Lerend onderwijs voor een lerend Nederland’.
Deelnemers overwegend positief
De respondenten zijn overwegend positief over de pilot. Zo beoordelen zij de EBSCO database gemiddeld met het rapportcijfer 7. Driekwart gebruikt de database om het eigen kennisniveau op peil te houden of om naar een specifieke publicatie te zoeken. 64 procent geeft aan dat EBSCO toegang biedt tot de wetenschappelijke literatuur waar behoefte aan is, een kwart is neutraal. Over de zoekfunctie is iets meer dan de helft van de deelnemers tevreden, 16 procent is ontevreden en circa een derde is neutraal.
Wat terugkomt uit het gebruikersonderzoek is dat deelnemers het soms lastig vinden om tijd te vinden om met de database aan de slag te gaan. Ook geeft 13 procent van de respondenten aan dat zij nog niet precies weten hoe zij de database moeten gebruiken. 30 procent ervaart het als een nadeel dat de inhoud van de database in het Engels is. Overigens blijkt uit gegevens van EBSCO dat er nog veel zoektermen in het Nederlands worden ingevoerd. Dit geeft geen zoekresultaten. Advies aan deelnemers is om de onderwijskundige begrippenlijst en het aanvullende online overzicht met vertaalde onderwijstermen naar het Engels te bekijken. De initiatiefnemers kijken nog of deze lijsten aangevuld kunnen worden.
Ook zien wij dat de veelgestelde vragen, pagina’s met tips en hulp op voordeleraar.nl vaak worden overgeslagen. De initiatiefnemers zijn op dit moment in gesprek met EBSCO om de mogelijkheden voor directe links naar deze pagina’s vanuit de database te maken. Zo hoeven gebruikers niet apart naar voordeleraar.nl te gaan.
Over de deelnemers van het gebruikersonderzoek
Van de 3724 respondenten is zo’n 39 procent werkzaam in het voortgezet onderwijs, 37 procent in het primair onderwijs en 22 procent in het middelbaar beroepsonderwijs. 63 procent is leraar, gevolgd door schoolleiders (11 procent), onderwijsondersteunend personeel (10 procent) en intern begeleiders (7 procent). 1 procent van de deelnemers is bestuurder. De meeste deelnemers aan het gebruikersonderzoek hebben ruime ervaring in het onderwijsveld. Zo is bijna de helft meer dan 15 jaar werkzaam in het onderwijs en 21 procent vijf tot tien jaar.
Deelnemers bedankt
De initiatiefnemers willen alle deelnemers aan het gebruikersonderzoek bedanken voor hun feedback. Wij hopen dat het volgende gebruikersonderzoek nog meer respondenten oplevert. Zo krijgen wij een goed beeld van of en hoe deze pilot voorziet in een behoefte, en wat er nodig is om de toegang te verbeteren.
Om nog beter zicht te krijgen op het gebruik van de pilot en de aansluiting bij de behoefte van onderwijsprofessionals gaan we daarnaast ook graag in gesprek met een aantal leraren, schoolleiders en bestuurders uit het po, vo en mbo. We zoeken hiervoor tien onderwijsprofessionals, die zich hebben aangemeld voor de pilot, en op 22 april van 15.00 tot 17.00 uur in Utrecht hun ervaringen willen delen. Als blijk van waardering ontvangen deelnemers een waardebon van 50 euro.
Wil je deelnemen aan het gebruikerspanel? Meld je dan aan via dit formulier (link volgt).
Meer info over de pilot en aanmelden, ga naar www.voordeleraar.nl