Ruim 1200 docenten doen mee aan ‘challenge differentiëren’

11 september 2017

Maandag 11 september 2017 gingen 1280 docenten van start met de ‘challenge’ differentiëren van het project Leerling 2020. Vier weken lang voeren deelnemers op basis van praktijkvoorbeelden van andere scholen wekelijks een opdracht uit op het gebied van differentiëren. De challenge richt zich op docenten die graag met differentiëren aan de slag willen, maar niet goed weten hoe ze een eerste stap kunnen zetten. Deelnemers konden zich inschrijven en krijgen wekelijks een mail met een opdracht.

Differentiëren houdt in dat je je les beter afstemt op de verschillen tussen leerlingen, bijvoorbeeld in niveau, tempo en in voorkeur voor leren. De ene leerling wil bijvoorbeeld zelfstandig door de stof heen en/of meer uitgedaagd worden. De andere leerling wil meer vragen kunnen stellen en/of meer uitleg krijgen. Tijdens de challenge worden docenten uitgenodigd om leerlingen te observeren en om te experimenteren met het indelen van leerlingen. Daarbij worden praktijkvoorbeelden en initiatieven van andere scholen gebruikt. Zo wordt bijvoorbeeld gewerkt met een ‘ringenopstelling’. Hierbij zitten de leerlingen die vragen willen stellen in de voorste ring. De leerlingen die zelfstandig aan de stof willen werken zitten in de achterste ring. 

Persoonlijke aanpak

De challenge is een initiatief van het project Leerling 2020 van de VO-raad, dat scholen ondersteunt bij het vormgeven van gepersonaliseerd leren. 200 scholen werken binnen het project in Leerlabs aan vragen rondom gepersonaliseerd leren, al dan niet met behulp van ICT. De opbrengsten hiervan worden gedeeld op Leerling2020.nl, via conferenties en social media. Het gros van de deelnemers aan de challenge meldde zich aan na een oproep via de Facebook-groep van Leerling 2020.