Schoolleiders en bestuurders vragen: geef professionals rust en vertrouwen
05 februari 2025
De brief roept de politiek op om:
- Als overheid regie te nemen door duidelijke doelen te stellen, daarop consistent te sturen en de sturingsoverload te beperken.
- Vervolgens scholen en hun professionals de ruimte en het vertrouwen te geven om op basis van die doelen effectief onderwijs vorm te geven, .
- Te werken aan breed gedragen, langjarig beleid waarin onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en werkbare structuren centraal staan.
- Structurele en voorspelbare bekostiging te realiseren, zodat scholen duurzaam kunnen investeren in kwaliteit.
Het debat is een belangrijk moment dat een lange aanloop kent. Eind 2022 verscheen een interdepartementaal onderzoek 'Koersen op kwaliteit en kansengelijkheid' dat wees op de overvloed aan sturing in het onderwijs. Toenmalig minister Wiersma gaf vervolgens aan een fundamentele herijking van het besturingsmodel voor te staan met een betrokken overheid. Op 5 april 2024 stuurde (toenmalig) minister Paul een brief aan de Kamer over herijking van sturing in het funderend onderwijs. Hierin schetste ze vijf denkrichtingen en drie mogelijke scenario's voor sturing in het onderwijs.
Samen met de sector uitwerken
De oproep in de brief van schoolleiders en bestuurders sluit aan bij de ‘denkrichtingen ongeacht sturingskeuze’ uit de herijkingsbrief van staatssecretaris Paul. Zij vinden dat deze in potentie een goede analyse bevatten om te komen tot een goed en werkbaar verbeterprogramma voor het funderend onderwijs. Echter, voorwaarde voor succes is wel dat deze denkrichtingen samen met de sector worden uitgewerkt. Ook is het stellen van duidelijke doelen door de overheid noodzakelijk.
Afgelopen januari spraken Tweede Kamerleden met bestuurders en schoolleiders en belangenbehartigers tijdens een rondetafelgesprek. Veel van deze partijen hadden voorafgaand hun position papers gepubliceerd. Dit rondetafelgesprek is in zijn geheel terug te kijken. De bijdrage van Henk Hagoort begint op 2.08.45.