Sociale veiligheid en het nieuwe toezicht van de inspectie

11 juli 2017

Vanaf 1 augustus 2016 verandert het toezicht van de Onderwijsinspectie. Vanaf dan gaat de inspectie onder andere specifiek toetsen op sociale veiligheid in het onderwijs. Het toezicht zal er vooral op gericht zijn of scholen de veiligheidsbeleving van leerlingen monitoren én – als de resultaten uit de monitoring daartoe aanleiding geven – of de school passende maatregelen neemt tot verbetering.

Nieuwe toezichtkader

In het nieuwe toezichtskader onderscheidt de inspectie verschillende kwaliteitsgebieden, waaronder ‘schoolklimaat’. Binnen dit gebied toetst de inspectie het pedagogisch klimaat en de veiligheid van leerlingen. Als basiskwaliteit voor veiligheid stelt de inspectie:

  • de school heeft het veiligheidsbeleid beschreven,
  • de school houdt een jaarlijkse monitoring onder de leerlingen,
  • de school heeft een aanspreekpunt als het gaat om pesten en
  • de school heeft iemand voor de coördinatie van het beleid tegen pesten.


Toezicht in stappen

De informatie van de school over de sociale veiligheid van leerlingen speelt dus een belangrijke rol en de inspectie sluit daar zoveel mogelijk bij aan. Het toezicht doorloopt drie stappen, afhankelijk van de situatie en eventuele risico’s.

Stap 1: Monitoring
De inspectie stelt jaarlijks vast of de school monitort. Dit blijkt uit de (getotaliseerde) gegevens die de school aan de inspectie beschikbaar heeft gesteld. Als de school (a) monitort en er geen risico’s zijn, of (b) als er risico’s zijn én de school passende maatregelen neemt voor verbetering, is er geen verdere aandacht van de inspectie nodig.

Stap 2: Zo nodig: inspectie vraagt nadere informatie
Als uit stap 1 naar voren komt dat (a) de school niet monitort of dit onduidelijk is, of (b) de school monitort maar er risico’s zijn én onduidelijk is of de school voldoende maatregelen neemt voor verbetering, vraagt de inspectie het bestuur om nadere informatie. Dit kan schriftelijk of in een gesprek met het bestuur.

Stap 3: Zo nodig: inspectie doet onderzoek
Als uit stap 1 naar voren komt dat (a) de school niet monitort en er (aanwijzingen voor) risico’s zijn, of (b) de monitoring van de school ernstige risico’s laat zien, of (c) de verbeteringen (nadat stap 2 heeft plaatsgevonden) onvoldoende zijn en de situatie niet verbetert, kan de inspectie besluiten ertoe over gaan nader onderzoek uit te voeren.

Monitoringsgegevens via Vensters met inspectie delen

Het is mogelijk om de monitoringsgegevens sociale veiligheid via Vensters naar de inspectie te sturen. Dit kan via het ManagementVenster (zie de tegel 'Monitoring sociale veiligheid'). Meer informatie kunt u vinden in de factsheet:'Monitoring sociale veiligheid'.

Zie voor meer informatie over het nieuwe toezicht van de inspectie de pagina 'Vernieuwd inspectietoezicht' op deze website.

Bron bericht: website Onderwijsinspectie