SP start meldpunt tijdelijke contracten in het onderwijs
06 oktober 2021
De resultaten van het meldpunt deelt de SP met ministers en met de sectorraden. Minister Slob stelt in reactie hierop dat de tijdelijke contracten vooral in het vo een aandachtspunt zijn. De minister heeft de Kamer toegezegd hierover in gesprek te gaan met werkgevers. De VO-raad gaat hierover ook in gesprek met leden.
Tijdens het debat spraken Kamerleden en minister over de aantrekkelijkheid van het beroep van leraar. Ze uitten hierbij hun zorgen over werkdruk en kwaliteit van onderwijs. De aanwezige Kamerleden pleitten voor meer aandacht voor goede begeleiding van startende leraren, het verhogen van de deeltijdfactor, meer evidence based werken en stagevergoeding voor stagiaires in de school. Van Meenen (D66) stelt een verlaging van het aantal lesuren per week naar 20 uur in plaats van 25 uur voor.
Arbeidsmarkttoelage
Een aantal Kamerleden maakt zich zorgen over de arbeidsmarkttoelage. Zij vragen zich, door signalen uit het veld, af of de toelage terecht komt bij alle scholen die hier baat bij hebben. Ook bestaat de vrees dat door deze en NPO-middelen problemen juist verergeren doordat leraren ergens anders gaan werken of zelfs via commerciële bureaus werken. Verder klonk de oproep van verschillende Kamerleden om de NPO-middelen over 4 jaar te verspreiden in plaats van 2 jaar. Door minister Slob werd aangegeven dat er op de monitor van begin 2022 wordt gewacht om hier het gesprek verder met elkaar over te voeren.
Rondetafelgesprek Lerarentekort
Een week eerder organiseerde de Kamercommissie een rondetafelgesprek over het lerarentekort. Vice-voorzitter Hein van Asseldonk riep daar namens de VO-raad op om te kiezen voor een structurele en duurzame aanpak en investeringen. Het onderwijs moet de beste mensen kunnen aantrekken én behouden. Hiervoor is onder andere ruimte nodig: ruimte in schoolorganisaties, voor meer ontwikkeltijd voor leraren, maar ook in het bevoegdhedenstelsel.
In het position paper dat de VO-raad eerder naar de Tweede Kamer stuurde, roepen we de politiek dan ook op om aandacht te hebben voor het minder zichtbare tekort in het vo en te investeren in ontwikkeltijd voor leraren, de ambities van Samen opleiden en versteviging van regionale samenwerking tussen schoolbesturen en met lerarenopleidingen en andere partners in de regio.