Themadag: Leidinggeven aan visiegericht werken
18 april 2023
Zo'n twintig aanwezige schoolleiders gebruikten op deze studiedag de leiderschapspraktijk ‘Visiegestuurd werken’ zoals die in de Beroepsstandaard VO voor schoolleiders staat. Projectleider Arjan van Basten verzorgde als gespreksleider samen met Hans van der Loo en Marleen Ribberink de presentaties en gesprekken.
Vierluik
Supervisie: springplank voor energieke samenwerking. Dit was de titel en insteek van de presentatie van Hans van der Loo. Hij besprak waarom gedrag de zwakste schakel is. Het kan voor goed teamwork of versnelling zorgen maar ook voor vertraging. Hiervoor haalde bij voorbeelden en onderzoeken aan waaruit blijkt dat visie, gedrag, teamwork wél tot grote versnelling leidt als het maar gedragen is en richting geeft. Ordening, samenspel en begrenzing waren hierbij de kaders waarin vragen geordend worden. Ook stond Van der Loo stil het vierluik voor de visie: het hoger doel, het gewaagd doel, de kernkwaliteiten en de kernwaarden.
Fasen visievorming
Marleen Rikkerink benoemde op haar beurt het belang van een goede visie en de verschillende functies daarvan. Om tot een goede visie te komen zijn de volgende vijf fasen van visievorming van belang: Ontwaken, Ontsteken, Oriënteren, Ontdekken, Ontvouwen. Daarnaast nam ze inde presentatie de tijd voor een belangrijke 'zijstap' bij fase twee: de commitmentladder. Dit zorgde voor veel herkenning bij de aanwezigen. Want daar worstelt bijna iedereen wel mee: wat is er nou écht nodig om mijn collega's in beweging, en liever nog 'aan boord' te krijgen?