Tweede aanvraagronde experiment inclusieve leeromgeving
20 november 2024
Met de beleidsregel kunnen alle (of een deel van de) leerlingen van een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs fulltime naar een reguliere school. De reguliere school kan ook een school voor praktijkonderwijs of speciaal basisonderwijs zijn. De leerlingen krijgen dan extra ondersteuning uit het gespecialiseerd onderwijs. Zo kan bijvoorbeeld een ondersteuningsklas worden ingericht op een reguliere school vanuit het speciaal onderwijs. Vanuit deze ondersteuningsklas kunnen leerlingen uit het gespecialiseerd onderwijs met de juiste ondersteuning geleidelijk de overstap maken naar het regulier onderwijs.
Aanmelden voor tranche 2
Scholen die uiterlijk op 1 mei 2025 een aanvraag indienen bij het ministerie van OCW, kunnen vanaf 1 augustus 2025 starten. Het is ook mogelijk om op een later moment deel te nemen.
Je kunt de aanvraag indienen per post of e-mail:
- Ministerie van OCW
Directie Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
Vermeld op de enveloppe en als onderwerp: 'Aanvraag experiment inclusieve leeromgeving'
- secretariaatKO@minocw.nl
Onderwerp mail: 'Aanvraag experiment inclusieve leeromgeving'
De aanvraag moet een experimenteerplan bevatten, waarin staat hoe je de samenwerking wil vormgegeven. Daarnaast heb je instemming nodig van de betrokken medezeggenschapraden, gemeente(n) en samenwerkingsverband(en).
Meer informatie
Op de website van het Steunpunt Passend Onderwijs is meer informatie over de beleidsregel te vinden, waaronder een webinar.
Vanaf 2025 organiseert het Steunpunt Passend Onderwijs praktijknetwerken voor onderwijsprofessionals die een samenwerking (willen) realiseren of doorontwikkelen tussen het regulier & gespecialiseerd onderwijs. Het praktijknetwerk richt zich op het delen van kennis en ervaringen rondom deze samenwerking. Op veel locaties wordt al gewerkt met de bovengenoemde beleidsregel 'Inclusieve leeromgeving', is er de intentie om een aanvraag te doen, of werkt men inclusiever binnen de mogelijkheden die er al zijn. In al deze processen is het waardevol om aan te sluiten en in het praktijknetwerk met én voor elkaar ervaringen uit te wisselen, kennis en informatie te delen en aan de slag te gaan met vraag- & ontwikkelstukken.
Lees meer over deelname en meld je aan via de website van het Steunpunt Passend Onderwijs.