Tweede Kamer stemt tegen lerareneindtoets, voor lerarentoets

06 februari 2025

In vervolg op het lerarendebat van 22 januari, heeft de Tweede Kamer deze week meerdere moties aangenomen. Twee moties richten zich op de lerarenopleidingen. In reactie op het recente advies van de Onderwijsraad, verzoekt de Kamer de regering om geen eindtoets voor leraren in te stellen, maar vooral te zorgen voor scherpere bekwaamheidseisen waar iedere lerarenopleiding toe moet opleiden. Ook vraagt de Kamer om nadruk op vakinhoud en didactiek in het curriculum van de lerarenopleidingen.

Daarnaast zijn twee moties aangenomen om de inzet van detacheringsbureaus in het onderwijs aan te pakken. Enerzijds door het verdienmodel aan te pakken van boetes of overnamekosten die deze bureaus nu rekenen aan scholen die een ingehuurde leraar vast in dienst willen nemen. Anderzijds door goede voorbeelden uit de praktijk te verspreiden om minder afhankelijk te zijn van deze bureaus.

De twee andere aangenomen moties gaan over passende maatregelen voor meer academisch geschoold personeel in het funderend onderwijs en over het invoeren van een toets door leraren bij nieuw onderwijsbeleid.

De inhoud van deze moties raken ook aan de bredere discussies over sturing in het onderwijs, over de kwaliteit, flexibiliteit en inhoud van de lerarenopleidingen en over het “herstelplan”, waar de VO-raad nauw bij betrokken is. De VO-raad volgt de uitvoering van deze moties en gaat waar nodig hierover in gesprek met de achterban en de andere partijen.