Uitslag poll app: lerende sector
19 september 2024
Voordat we verder ingaan op de antwoorden op deze poll, is het belangrijk om uiteen te zetten wat de VO-raad onder een ‘lerende sector’ verstaat. Een ‘lerende sector’ in het vo verwijst naar een onderwijssysteem dat zich voortdurend ontwikkelt en verbetert door te leren van ervaringen, feedback en onderzoek. Het gaat erom dat scholen, docenten en betrokken organisaties openstaan voor verandering en actief streven naar verbetering van het onderwijs. Dit betekent bijvoorbeeld dat scholen kritisch kijken naar hun eigen prestaties, samenwerken met andere scholen of kennisinstellingen, nieuwe inzichten en interventies toepassen en praktijkgericht onderzoek uitvoeren om het onderwijs te vernieuwen en te versterken. Het doel is een cultuur van continu leren en innoveren, waarbij iedereen in de sector bijdraagt aan kwaliteitsverbetering en groei.
Is het vo een lerende sector?
In deze poll-uitvraag vroegen we schoolleiders en -bestuurders hoe hun organisatie bijdraagt aan het vo als lerende sector. Verreweg de meeste respondenten (130) geven aan dat er binnen hun organisatie kritisch wordt gekeken naar de gang van zaken op school en dat men openstaat voor andere aanpakken en verandering. Daarnaast geeft 65% aan dat er collegiale visitaties plaatsvinden met andere scholen. Ook wordt er veel samengewerkt (48%) met kennisinstituten, zoals hogescholen of universiteiten. Een kleiner deel van de organisaties voert praktijkgericht onderzoek uit (31%) of past dit toe (24%).
Een meerderheid van de bevraagden (65%) ziet het voortgezet onderwijs hiermee ook als lerende sector. 24% antwoordt op de vraag of het vo een lerende sector is ‘neutraal’ en 11% vindt van niet.
Hoe kunnen we de lerende sector verder brengen?
Op de vraag wat nodig is om bij te kunnen (blijven) dragen aan de lerende sector kwamen er verschillende reacties. Het meest genoemde antwoord (109) is: tijd en geld voor professionele ontwikkeling van collega’s. 35% heeft behoefte aan een handreiking over het gebruiken van resultaten van onderzoek in de school en 33% zou graag overzicht hebben van de mogelijkheden om praktijkgericht onderzoek uit te voeren. Een kwart van de respondenten wil afspraken maken met andere scholen over collegiale visitaties en 21% heeft een duidelijke visie van de schoolleider ten aanzien van kennisdeling met andere vo-scholen nodig. In de open antwoorden wordt gerefereerd aan het lerarentekort, structurele bekostiging en SHRM.
De VO-raad onderzoekt hoe zij verder gehoor kan geven aan deze oproepen. Meer tijd voor ontwikkeling van onderwijsprofessionals wordt onder andere door de raad, als mede-initiatiefnemer, verkend in de pilot Onderwijstijd. Deelnemers aan het ontwikkelteam 'Van onderzoek naar onderwijspraktijk' buigen zich over de vraag hoe goed onderzoek te herkennen en te gebruiken is (aanmelden is nog mogelijk) en er is doorlopend de mogelijkheid om je school aan te melden voor een collegiale visitatie.
De hierboven beschreven resultaten zijn gebaseerd op de reacties van 148 respondenten, onder wie 109 schoolleiders, 7 rector-bestuurders en 27 bestuurders uit het vo.