Uitslag poll: schoolleiders willen inspraak, vrijheid en duidelijkheid

06 maart 2025

Schoolleiders willen inspraak in de besturingsfilosofie van de school of scholengemeenschap waarvoor ze werken. Dit is de voornaamste uitkomst van de eendaagse die Schoolleiders VO vorige maand voor betrokken schoolleiders organiseerde in Utrecht. Nog twee andere wensen kwamen ter tafel: vrijheid en duidelijkheid over competenties en takenpakket. In februari zijn er twee polls uitgegaan rond dit laatste thema.

Uit één van de polls blijkt dat er nog ruimte voor verbetering is als het gaat om de duidelijkheid over functie en competenties van schoolleiders. 37% van de respondenten geeft aan geen of slechts een ten dele helder functieprofiel voor schoolleiders te hebben. 47% geeft aan dat de schoolorganisatie geen of een slechts een ten dele helder uitgewerkt competentieprofiel heeft opgesteld voor schoolleiders. Opvallend is dat bestuurders hier een positiever beeld bij hebben dan schoolleiders. 

De poll laat verder zien dat 54% van de respondenten zien dat de Beroepsstandaard Schoolleiders VO als basis gebruikt is voor het functieprofiel.

In de tweede poll werden vragen gesteld over het managementstatuut waarmee we binnen het voortgezet onderwijs werken. Ruim 56% geeft aan dat er in dat statuut duidelijk beschreven is wat de verantwoordelijkheden van de schoolleider zijn. Ruim 19% geeft aan dat dat maar enigszins het geval is en de resterende 24% zegt dat dat niet het geval is of het niet te weten. Slechts 38,5% geeft aan dat er ook echt een duidelijke opdracht in staat voor schoolleiders. Deze opdracht wordt echter lang niet altijd geëvalueerd.

Hoe kunnen deze resultaten van betekenis zijn voor schoolleiders?

Schoolleider is een beroep. Schoolleiders VO stelt zichzelf dan ook als doel om te werken aan de versterking van deze beroepsgroep. Door samen met schoolleiders te onderzoeken, te spreken, te werken komen we er achter wat voor de beroepsgroep van belang is en wat Schoolleiders VO daaraan bij kunnen dragen. Bijvoorbeeld door workshops te geven over de Beroepsstandaard Schoolleiders VO en schoolleiders en bestuurders en HR professionals te stimuleren de Beroepsstandaard te gebruiken als uitgangspunt voor de professionele ontwikkeling van schoolleiders.