Uitslag poll: sector maakt werk van professionalisering schoolleiders
16 januari 2025
Dat is goed nieuws! De vo-sector is dynamisch, complex en veeleisend. Dat vraagt nogal wat van schoolleiders: om het beroep van schoolleider uit te oefenen, moeten zij zich blijven professionaliseren. Het is bekend dat een focus op professionalisering de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van schoolleiders niet alleen op peil houdt, maar ook versterkt. Zo kunnen schoolleiders niet alleen een sterkere schoolleider worden, maar problemen het hoofd bieden en zichzelf en elkaar blijvend inspireren. De resultaten van de poll onderstrepen dat professionele ontwikkeling van schoolleiders in het vo cruciaal is.
Leertrajecten voor schoolleiders: diverse scholing door externe en interne partijen
De inhoud van de trajecten voor schoolleiders wordt volgens de respondenten met verschillende partijen bepaald. In de meeste gevallen worden de trajecten verzorgd door externe aanbieders (69%) zoals trainers of adviseurs (31%), door kennisinstituten zoals hogescholen en universiteiten (29%) en ook programma’s zoals de VO-academie, Voortgezet Leren en Schoolleiders VO (9%). De interne scholing wordt verzorgd door opleidingsscholen en door huisacademies (22%).
Vanwege het oplopende schoolleiderstekort is het mooi om te zien dat er bij veel schoolorganisaties trajecten worden aangeboden voor de oriëntatie op leiderschap (55 keer genoemd). Daarnaast worden er trajecten aangeboden voor de start (25%), de ontwikkeling (28%) en de doorgroei (12%) van schoolleiders. Dit sluit aan bij de loopbaanlijn van de VO-academie, waarbij er leertrajecten worden aangeboden voor iedere fase van het schoolleiderschap. De VO-academie en huisacademies, maar ook onderwijsregio’s, werken op dit vlak veelal samen.
Kwaliteit in scholing voor schoolleiders: waar moet je rekening mee houden?
Schoolleiders VO en de VO-academie gebruiken de Beroepsstandaard Schoolleiders VO als uitgangspunt en professionele standaard voor het beroep van schoolleider. Dit instrument biedt een mooie basis bij het opzetten van leertrajecten. In deze standaard worden alle facetten van het vak van schoolleider uitgelicht en die wordt daarom in alle trajecten van de VO-academie voor deel- en eindverantwoordelijk schoolleiders gebruikt. Daarnaast kan je direct gebruikmaken van een aantal andere ondersteunende instrumenten via Schoolleiders VO.
Naast het toepassen van de beroepsstandaard zijn er ook andere elementen die kunnen bijdragen aan kwalitatieve professionalisering. Denk bijvoorbeeld aan het centraal stellen van een persoonlijke leervraag tijdens een leertraject, zodat de vraagsteller bewust reflecteert op wat hij/zij wil leren en waarom. Verder is intervisie een waardevolle leervorm om vanuit ervaringen uit de schoolpraktijk met elkaar dieper in te gaan op persoonlijke overtuigingen en drijfveren. De VO-academie heeft veel ervaring met intervisie in haar leertrajecten en ook in de leernetwerken en het schoolontwikkelingstraject van Voortgezet Leren is intervisie een belangrijk onderdeel. Deelnemers waarderen deze vorm van leren van en met elkaar vaak hoog, vanwege het luisterend oor en het met elkaar kunnen delen van praktische dilemma’s. Schoolleiders VO biedt ook intervisietrajecten aan.
Tot slot is coaching een waardevolle toevoeging aan je professionele ontwikkeling, in welke fase van je loopbaan je ook zit. De VO-academie heeft schoolleiders en bestuurders opgeleid tot gecertificeerde VO-managementcoaches die kosteloos beschikbaar zijn voor collega-schoolleiders. Je kunt gemakkelijk zelf een coach kiezen en contact leggen via het online coachplatform.
Uiteindelijk is het belangrijk om professionalisering te borgen in een gesprekscyclus waarbij het professionele gesprek over ontwikkeling gevoerd wordt tussen de schoolleider en de directe leidinggevende.
Hoe kunnen deze resultaten van betekenis zijn voor schoolleiders?
Schoolleiders zijn van cruciaal belang voor de school en daarom is doorgaande professionele ontwikkeling belangrijk om het beroep van schoolleider serieus te blijven nemen. Vanuit deze doelstelling werken Schoolleiders VO en de VO-academie met elkaar aan sterk schoolleiderschap en aan de professionalisering van schoolleiders en bestuurders. De resultaten van deze poll laten zien dat professionalisering ook in het onderwijs op de kaart staat.
Mocht je interesse hebben om in gesprek te gaan over hoe je kwalitatieve professionalisering kunt vormgeven of hoe je deel kunt nemen aan leertrajecten, intervisie of coaching? Of wil je meer informatie of een workshop volgen over de beroepsstandaard schoolleiders VO? Neem contact op met de VO-academie via info@vo-academie.nl of met Schoolleiders VO via dit formulier.