Verder investeren in kwaliteit onderwijs aan vluchtelingenkinderen

22 februari 2017

Meer aandacht voor onderwijs in het vluchtelingenbeleid én goede basisvoorzieningen die kunnen worden opgeschaald bij een piek in de instroom. Daar pleit de Onderwijsraad voor in het op 23 februari gepubliceerde advies ‘Vluchtelingen en onderwijs’. Diezelfde dag stuurden minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker de voortgangsrapportage ‘Onderwijs aan asielzoekers’ naar de Tweede Kamer, waarin ze aangeven dat nu de piek in de instroom achter de rug is, het tijd is voor kwaliteitsverbetering. De VO-raad heeft zich de afgelopen periode sterk gemaakt voor deze kwaliteitsverbetering en staat achter de aanbevelingen die de Onderwijsraad daartoe doet.

Lees het advies 'Vluchtelingen en onderwijs' van de Onderwijsraad.
Lees de voortgangsrapportage 'Onderwijs aan asielzoekers'.

De bewindslieden schrijven dat ze samen met onder meer de sectororganisaties en op de eerste plaats de scholen zelf de fundamenten van het asielzoekersonderwijs op orde hebben gebracht. De VO-raad zette zich met andere partijen in voor een adequate bekostiging en voor goede regelingen rondom onderwijshuisvesting en personeel.  

De VO-raad onderstreept dat het geenszins tijd is om achterover te leunen. Goed onderwijs aan vluchtelingen is essentieel, zowel voor het individu als de samenleving. Kijkend naar de toekomst, blijven vluchtelingen naar ons land komen. Het aantal asielzoekers daalde weliswaar over de gehele linie het afgelopen jaar vergeleken met vorig jaar, maar de Onderwijsraad bevestigt dat met name in de vo-leeftijd door gezinshereniging nog relatief veel nieuwkomersleerlingen (vooral uit Syrië en Eritrea) instromen. Het is daarom belangrijk een verdere kwaliteitsslag te maken.

Terugdringen aantal verhuizingen en meer investeren

Uit de voortgangsrapportage blijkt dat in alle sectoren op dit moment hard gewerkt wordt aan een verdere kwaliteitsslag. De VO-raad is verheugd met de aanbevelingen die de Onderwijsraad in dit kader doet aan het kabinet. Net als de Onderwijsraad heeft ook de VO-raad er herhaaldelijk op aangedrongen meer aandacht te hebben voor de positie van onderwijs in het vluchtelingenbeleid. Dat betekent volgens de Onderwijsraad ten eerste dat het aantal verhuizingen moet worden teruggebracht, omdat dit de onderwijsloopbanen van leerlingen onderbreekt. Ten tweede moet er volgens de Onderwijsraad volop geïnvesteerd worden in deskundigheid en in onderwijsmaterialen. Ten derde adviseert de raad onderwijs aan nieuwkomers in regionale netwerken in te richten, waarin gemeenten, onderwijsinstellingen en andere betrokken samenwerken.

De VO-raad heeft er eerder in het Landelijke Regieteam Migratie – waarin het ministerie van OCW, VenJ, het COA, VNG, Inspectie en de sectorraden samen afspraken maken op dit thema – op aangedrongen dat de overheid het voortouw neemt om het aantal verhuizingen terug te dringen en de benodigde investeringen te doen. In verschillende regio’s zien we op dit moment vruchtbare samenwerkingen ontstaan.

Verbetering doorstroom

Specifiek in het vo constateert de Onderwijsraad dat met name de oudere asielzoekerskinderen op een lager niveau komen dan ze eigenlijk aankunnen. De VO-raad deelt deze conclusie. Vooral de overgang van de ISK naar het mbo en het regulier vo is volgens de VO-raad kwetsbaar. Samen met de scholen zet de VO-raad zich volop in voor een betere doorstroom. Daarom is er op 9 maart 2017 een bijeenkomst waarbij 200 bestuurders en schoolleiders uit het regulier vo de handen ineen slaan om te zorgen dat leerlingen na de ISK-periode succesvol het regulier vo kunnen doorlopen.