Winnaars Challenge Lerarentekort geselecteerd

08 februari 2024

OCW organiseerde eind vorig jaar de Challenge Lerarentekort voor ideeën om meer scholieren enthousiast te maken voor een baan in het onderwijs. Uit de inzendingen zijn drie winnaars geselecteerd.

Van talentvolle leerlingen scouten als sidekicks voor docenten tot het inzetten van virtual reality om leerlingen zich voor te laten stellen hoe het is om voor de klas te staan. Uit de inzendingen zijn de ideeën met de meeste potentie geselecteerd en deze acht kandidaten konden op het ministerie hun oplossing pitchen. Zij deden dit voor een jury bestaande uit onder andere een decaan/docent, een rector en leerlingen.

De jury heeft de volgende drie winnaars geselecteerd:

  • shs (studenten helpen scholieren) – TalenTjaar: een tussenjaar voor twijfelaars die klaar zijn met hun HAVO of VWO en nog geen studiekeuze hebben gemaakt. In dit jaar krijgen zij de kans een moderne vreemde taal te leren, te werken als onderwijsassistent bij een talendocent én op reis te gaan naar een land van de gekozen moderne vreemde taal. Kent u iemand met interesse? Aanmelden kan tot en met 31 januari 2024.
     
  • HAN University of Applied Sciences – Teachers Experience on Tour gaat langs bij vo-scholen om voorlichting te geven over het beroep van leraar. Niet zomaar een voorlichting, maar écht een ervaring met onder andere VR-brillen en een escaperoom, begeleid door studenten van de lerarenopleiding.
     
  • ECHT Onderwijs gaat aan de slag om docenten te ondersteunen in hun rol als ambassadeur voor het onderwijs door hen hiervan bewust te maken en talenten voor het onderwijs in hun eigen school/klas te ontdekken.
     

Uit onderzoek blijkt dat laagdrempelig kunnen proberen en ervaren van (aspecten van) het docentschap ervoor zorgt dat meer leerlingen kiezen voor het vak. Deze drie winnaars haken daar goed op in. Zie voor informatie het bericht op de website van Voion.