Zomer-event Schoolleiders VO over werkgeluk: "Het blijft leuk om collega's te kunnen ontmoeten"

11 juni 2024

Schoolleiders VO, de organisatie van, voor en door schoolleiders, organiseerde op donderdag 6 juni een schoolleidersevent op KSG De Breul in Zeist. De ontspannen sfeer, goede gesprekken en mooie inzichten zorgden voor een middag waarin de kracht van de beroepsgroep door iedereen werd ervaren!


Sprankelende keynote over werkgeluk

Na een zomerse opening met een knipoog van Marieke van Tienhoven en Jeroen van Grunsven sprak gelukspsycholoog Josje Smeets, onder andere verbonden aan Maastricht University, over wat ons (in ons werk, maar überhaupt) gelukkig maakt. Ze leerde ons anders te kijken naar geluk:

  • Genetics: Je ervaren geluk(sgevoel) is voor 50% afhankelijk van genetische factoren, waar we vrijwel geen invloed op hebben.
  • Circumstances: Als we ons in een geweldloze omgeving bevinden, is slechts 10% van je ervaren geluk afhankelijk van omstandigheden.
  • Mindset: Hoe je in het leven staat (van meer optimistisch tot meer pessismistisch) bepaalt voor 40% je geluksgevoel.


Josje noemde onder andere ook 3 belangrijke werkgelukmakers: sociale verbindinggoede (werk)gewoontes (zoals lichaamsbeweging of mediteren) en optimisme.

Oxytocine, wat helpt bij onderling vertrouwen, komt alleen vrij bij fysiek contact. Elkaar live zien, in dit geval op een school, is dus belangrijk.

Josje Smeets

Workshops, van visievorming tot een model voor duurzaam schoolleiderschap

De deelnemers konden kiezen uit zes verschillende workshops van ± 1 uur. Sommige workshops waren meer theoretisch, andere meer praktisch van insteek. Deelnemers noemden zowel positieve punten als verbeterpunten voor deze workshops. Die nemen we mee, want Schoolleiders VO staat immers voor actief mogen en kunnen reflecteren op jezelf. Dat doen we dus ook op onszelf!

Dit voorziet voor mij in een behoefte om op een laagdrempelige manier andere schoolleiders te ontmoeten.

Een aanwezige schoolleider

Speeddaten met collega's en een ontspannen afsluiting

Er was ook voldoende ruimte voor netwerken en ontmoeting: schoolleiders gingen met collega-schoolleiders in gesprek, waarbij eindverantwoordelijk schoolleiders in gesprek gingen met een deelverantwoordelijk schoolleider (teamleider, afdelingsleider) die ze nog niet kenden. Dit onderdeel maakte persoonlijke reflectie op je eigen leiderschapsstijl(en) mogelijk in een informele setting.

Cormac Noonan van Wolf Academy in Ierland, een organisatie die schoolleiders helpt om meer op hun eigen kracht te vertrouwen en deze in te zetten, verzorgde de afsluiting. Hij deed een korte, vrolijke en deels meditatieve sessie met ons. Voor sommigen misschien wat uit de comfortzone, maar wél belangrijk om ontspanning tijdens het werk te vinden, ook in de school!

Het lukt jullie om ons als schoolleiders andere dingen te laten doen dan die we zelf zouden doen. Dat vind ik een goede zaak!

Een aanwezige schoolleider

Samen bouwen aan de toekomst van sterk schoolleiderschap

De reacties op het najaarsevent waren erg positief, zowel over de inhoud als over de sfeer waarin ruimte was voor persoonlijk contact met collega-schoolleiders. Schoolleiders VO wordt steeds actiever en zichtbaarder en nodigt alle schoolleiders (van teamleider tot rector-bestuurder) uit om betrokken te zijn, bijvoorbeeld door de LinkedIn-pagina te volgen.

In de loop van het nieuwe schooljaar 2024-2025 wordt opnieuw een schoolleidersevent georganiseerd door Schoolleiders VO op een nader te bepalen datum. Meld je via de website van Schoolleiders VO aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

 

Wat is Schoolleiders VO?

Schoolleiders VO heeft als doel om de rol en positie van de schoolleider te versterken. Dat doen we door schoolleiders met collega’s te verbinden en hen de ruimte en handvatten te bieden om zich professioneel te blijven ontwikkelen. Ook stimuleren we de verbinding tussen schoolleiders, bestuurders en andere beleidsmakers en streven we ernaar de stem van schoolleiders sterker te laten doorklinken in de beleidsvorming. Daarnaast zoeken we naar manieren om het beroep van schoolleider in de toekomst nog aantrekkelijker te maken. Door van en met elkaar te leren versterken we de beroepsgroep, op individueel en collectief niveau, en creëren we samen sterk schoolleiderschap.