Alle projecten

Project

VO-academie

De VO-academie van de VO-raad is een programma dat is opgezet om schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs te ondersteunen bij hun (verdere) professionalisering.

Over de VO-academie

Wat kan de VO-academie voor mij betekenen?

De VO-academie is er voor de professionalisering van schoolleiders en bestuurders in de vo-sector. Onze ambitie is dat elke schoolleider en bestuurder doorlopend leert en vorm geeft aan het eigen leren, en aan het leren van anderen. Hiermee werken we aan versterking van leiderschap en professionalisering in de sector en daarmee aan de onderwijskwaliteit.

Dit doen we door een impuls te geven aan het doorlopend leren met passend opleidingsaanbod voor elke loopbaanfase: van de docent met leiderschapsambities tot en met de ervaren bestuurder. We werken vanuit de kracht van de sector door schoolleiders en bestuurders te verbinden in een lerend netwerk, onder andere met coaching en intervisie. In deze trajecten bieden we ruimte voor de professionele dialoog over, en reflectie op, leiderschap in relatie tot de eigen onderwijscontext. Tot slot bieden we een overzicht van kennis over sectorthema’s en zorgen we middels onderzoek voor inhoudelijke verdieping op leiderschapsthema’s.
 

Wil je als school of bestuur zelf het leeraanbod van de VO-academie aanbieden?

Dat kan! Onze leertrajecten passen uitstekend binnen het aanbod van een huisacademie. Zo kun je trainingen precies afstemmen op de behoefte van je eigen organisatie.

Een voorbeeld van een schoolbestuur dat al op succesvolle wijze een traject van de VO-academie heeft ingebed in het eigen aanbod, is de scholengroep PCOU Willibrord in Utrecht. Lees hier een toelichting op dit voorbeeld!

Ook stichting Quadraam uit regio Arnhem heeft een leertraject van de VO-academie geïntegreerd in haar eigen huisacademie: Quriuz. Lees hier meer over dit voorbeeld!

Onze focus in 2025

In 2025 zijn de belangrijkste speerpunten voor de VO-academie: professioneel leiderschap, ruimte en tijd voor professioneel leren (o.a. via SHRM) en het geven van een impuls aan doorlopend leren in de loopbaan. Dit alles in nauwe relatie met professionalisering in onderwijsregio’s en in huisacademies. Hierbij is er speciale aandacht voor het samenspel tussen schoolleiders en bestuurders en ‘anders organiseren’.

De herijkte en meer organisatiegerichte vorm van Collegiale bestuurlijke visitatie voor bestuurders zal in 2025 door de VO-academie samen met bestuurders vorm krijgen. Leertrajecten worden herijkt, zodat daarin het nieuwe beroepsprofiel centraal staat en de trajecten aansluiten bij de behoeften van bestuurders voor accreditatie. 

Voor schoolleiders is ruimte voor professionalisering belangrijk en gaat de VO-academie in nauwe samenwerking met de VO-raad, opleiders, onderzoekers en wervings- en selectiebureaus het leren in de loopbaan (mede) vormgeven. Ook is er aandacht voor vormen van leren die actuele ontwikkelingen in de sector ondersteunen, zoals de aanstaande curriculumontwikkeling. In deze ontwikkelingen is professioneel leiderschap cruciaal en daarom is het van belang ruimte te maken voor professionalisering die dit mogelijk maakt.