Communicatie over het eindexamen op Het Element: tijdig, begrijpelijk en interactief

20 maart 2022

“Iedereen – van leerlingen tot ouders en medewerkers – wil in deze coronajaren nog meer geïnformeerd worden over het examen dan in 'normale' jaren, daar moet je je van bewust zijn.” Aldus Mirjam Lenters-Vinke, beleidsmedewerker en examensecretaris van vmbo-school Het Element in Amersfoort. De school informeerde de ouders via hun reguliere nieuwsbrief én ontwikkelde zelf een informatieboekje voor docenten en een boekje en presentatie gericht op leerlingen. “Na die presentatie hoorde ik: He, nu snap ik eindelijk hoe het zit!”
Dit praktijkvoorbeeld is in 2021 geschreven, maar - in overleg met de school - geactualiseerd naar dit jaar. 


Lenters merkt dat veel leerlingen het examen extra spannend vinden. Ze vragen zich af of ze er klaar voor zijn, en hoe het allemaal in zijn werk gaat. “Het leeft erg onder leerlingen. Ze gaan gelukkig ook weer veel naar school, dan kan je ze er ook goed bijhouden. Maar een aantal dingen is nu echt anders - voor leerlingen, ouders en medewerkers - en de regels zijn ingewikkelder. Ook merken we dat sommige leerlingen door de duimregeling toch minder interesse tonen voor een bepaald vak. Als school vinden we het daarom belangrijk om goed en tijdig over de examens te communiceren, waarbij we ook blijven benoemen dat leerlingen zich in moeten zetten voor alle vakken.”

Als examensecretaris zette Lenters de grote lijnen op dit vlak uit, met betrokkenheid van de directeur en examencommissie. Zo ontwikkelde ze direct nadat de nieuwe examenmaatregelen bekend waren geworden een informatieboekje voor docenten en een informatieboekje specifiek voor leerlingen. “Het is belangrijk om naar ouders en medewerkers toe zo feitelijk mogelijk te zijn”, aldus Lenters. “Zodra je andere woorden gaat gebruiken, loop je het risico dat het anders wordt geïnterpreteerd. Voor leerlingen probeerde ik zo kort en bondig mogelijk te zijn, echt de kern eruit te halen. Ik focuste op de vraag: wat moeten ze echt weten om het te kunnen begrijpen? En checkte de website van het LAKS: welke soort taal gebruikten ze daar over de examens?” Om het aantrekkelijk te maken voor leerlingen, kregen ze samen met het boekje ook een goodiebag, met daarin naast het examenrooster wat hebbedingetjes, zoals drinken en een geduldspelletje.  

Daarnaast ontwikkelde Lenters ook een dia-presentatie voor leerlingen in de klas. “Deze vorm werkte voor hen het beste”, stelt ze. “Het is heel begrijpelijk en ze zijn er op een interactieve manier mee bezig.” Qua inhoud besteedde ze hierbij veel aandacht aan de vraag wanneer leerlingen geslaagd of gezakt zijn. “Daar was veel onduidelijkheid over, vooral over de 5,5 regel en duimregeling. 

De presentatie werd behandeld door hun mentoren, een bewuste keuze. “Ze zeiden, ga jij als examensecretaris maar langs alle klassen om uitleg te geven – maar als je de mentoren er ook bij betrekt, gaan zij ook zelf nog beter snappen hoe het allemaal zit.” 

De komende tijd worden de informatieboekjes nog besproken op school, en leerlingen kunnen met vragen bij hun mentor terecht. Voor 22 april moeten leerlingen aangeven in welk tijdvak ze examen willen doen. Op het Element wordt met de leerling hierover het gesprek aangegaan. Lenters: “Je kan dit ook via Magister regelen. Maar wij hebben hier bewust niet voor gekozen. We vinden het belangrijk dat er eerst een gedegen gesprek is tussen leerling en mentor over de keuze, waarbij wordt uitgelicht wat het betekent als je bijvoorbeeld start in tijdvak twee. Zodat leerlingen niet snel iets aanklikken in Magister, maar echt goed over hun keuze nadenken.”

Voor meer informatie over de aanpak van Het Element kunt u contact opnemen met Mirjam Lenters via  MLenters@hetelement.eu.