Het Globe College: Op weg naar een professionele schoolcultuur met een herkenbare identiteit
05 juni 2023
Het Globe College is een brede vmbo-school in het hart van de Utrechtse wijk Kanaleneiland. De school groeide in korte tijd van 600 naar ruim 750 leerlingen, waarvan de meeste leerlingen geen Nederlands van huis uit spreken. “We zijn een school waar de actualiteit heel zichtbaar is”, zegt Irma van Moort, afdelingsleider Data, Onderwijs & Kwaliteit. “De coronapandemie en als gevolg daarvan het afstandsonderwijs hakten er flink in en leerlingen en leraren raakten de verbinding met elkaar kwijt. Dat activiteiten zoals personeelsuitjes en schoolkampen niet doorgingen hielp niet mee, maar ook de recente verhuizing naar een eigen schoolgebouw heeft impact gehad op de identiteit van onze school. Als je aan collega’s vraagt waar we als school voor staan, dan weten ze eigenlijk het antwoord niet.”
Welzijn staat onder druk
Als afdelingsleider praat Irma met mensen in de hele school. Omdat ze een paar uur per week economie geeft, blijft ze ook aangehaakt bij wat er in de klassen gebeurt. “Leerlingen hebben moeite om zich na de coronatijd weer aan te passen in de klas”, zegt ze. “Ook onze orthopedagoog ziet dat het welzijn van de leerlingen onder druk staat. Nu we een eigen schoolgebouw hebben, willen we dat iedereen zich eigenaar voelt van de school en de verbinding die we onderling verloren zijn, weer terugvinden.”
Het gesprek over eigenaarschap
Volgens Laura Quaedvlieg, docent en sectievoorzitter Nederlands, is dat eigenaarschap belangrijk. Als je jezelf eigenaar voelt, dan laat je alles netjes achter en dan wordt de school een plek waar je wilt zijn, en waar je je prettig en bij betrokken voelt”, legt ze uit. Laura en Irma zijn lid van het NPO-kernteam op de school. Met de twee andere leden van het team besloten ze te onderzoeken hoe ze in een verandertraject het eigenaarschap kunnen bevorderen. “Als hulpmiddel gebruikten we het spel ‘We own the School’ (WOTS), waarmee je het gesprek over eigenaarschap tussen alle medewerkers op gang brengt en inzicht krijgt in de schoolcultuur.”
Met het spel ‘We own the School’ breng je het gesprek over eigenaarschap tussen alle medewerkers op gang en krijg je inzicht in de schoolcultuur.
Vier concepten
“De kracht van WOTS is dat je je bewust wordt van waar je staat en waar je naartoe wilt”, vult Irma aan. “Voordat corona uitbrak waren taal, talent en toekomst onze speerpunten, maar die waren we een beetje kwijtgeraakt. Later werd dat betrokkenheid, eigenheid, vertrouwen en veiligheid, maar ook die kernwoorden worden te weinig gevoeld of gedragen door de leraren. Door WOTS te spelen hebben we vier concepten kunnen uitwerken die we willen implementeren om het Globe College te worden dat we willen zijn. Namelijk een school waar leerlingen zich gezien voelen, waar ze hun talenten kunnen ontplooien en waar een professionele cultuur heerst met een duidelijke structuur in de lessen.”
Stimuleren en enthousiasmeren
Om draagvlak te creëren werd WOTS met de leraren, de leerlingen en het Onderwijs Ondersteunend Personeel gespeeld. Maar eerst probeerden Irma en Selma (lid NPO kernteam) het spel met de drie MT-leden uit. Irma: “Het MT was heel enthousiast, en dat is belangrijk omdat de schoolleiding het personeel moet stimuleren en enthousiasmeren. Zij gaven een ‘go!’ en toen zijn we aan het begin van schooljaar 2022-2023 WOTS tijdens een studiedag met het hele team gaan spelen. Pas daarna vroegen we wie er in de werkgroep wilden deelnemen om met de uitkomsten aan de slag te gaan. We wilden zeker weten dat de werkgroepleden enthousiast zouden zijn en dat iedereen achter de concepten staat die we willen uitwerken.”
Het MT was heel enthousiast, en dat is belangrijk omdat de schoolleiding het personeel moet stimuleren en enthousiasmeren.
Professionele cultuur als basis
Naast een MT-lid en orthopedagoog bestaat de werkgroep daarom uit leraren uit alle vakgroepen. Zij werkten de uitkomsten uit tot de al eerder genoemde vier concepten en deelde die tijdens een tweede studiedag met het personeel. Laura: “De ontwikkeling van een professionele cultuur vormt de basis, en daarnaast willen we meer aandacht voor het mentoraat en persoonlijke vorming en een herkenbare Globe Didactiek. Dat draagt allemaal bij aan een schoolloopbaan in een kansrijke omgeving (kansenrijkheid) voor alle leerlingen. Want de kinderen van Kanaleneiland verdienen even goede kansen als de leerlingen in andere delen van Utrecht.”
Hoe gaan we implementeren?
Om de betrokkenheid van de leerlingen te bevorderen, mochten de leerlingen van de leerlingenraad van de school ook het spel spelen en zo meedenken over deze schoolontwikkeling. “Ze waren eerst heel timide, maar daarna ontstonden mooie discussies”, vertelt Irma. “Ze hebben het er nog steeds over en vragen ook hoe het ermee staat. We zijn nu in de fase dat we moeten bedenken hoe we het gaan implementeren. Wie gaat wat doen en wie neemt welke verantwoordelijkheden? Daar hebben we nog geen antwoord op, maar we weten wel dat het iets vraagt van het personeel én van het MT. En we weten ook dat WOTS geholpen heeft om een gedragen visie te formuleren. Het is een mooi hulpmiddel om het bestaande schoolplan en de acties die hieruit voortvloeien weer scherp te krijgen en te verbeteren.”
Een mooie uitdaging
Irma benadrukt dat de schoolleiding en het team in dit traject hun rol moeten pakken. “Als mensen niet doen wat is afgesproken, dan moet je je als schoolleider afvragen wat je zelf hebt gedaan of kan doen om alles in goede banen te leiden. Hoe stimuleer je de intrinsieke motivatie en wat hebben mensen nodig om zich eigenaar van deze schoolontwikkeling te voelen? We willen dat leraren antwoord kunnen geven op de vraag ‘Waar staat het Globe College voor?’ Dan komt de samenhang weer terug en kan iedereen zich thuis voelen op deze school. Dat is een mooie uitdaging waar we de komende jaren mee aan de slag gaan.”
We own the school is een bordspel waarmee je het gesprek over 'eigenaarschap van leren' op gang brengt. Door dit spel samen met anderen te spelen, kom je erachter hoe je eigenaarschap op school kunt bevorderen.
Het spel is niet alleen een goed meetinstrument om erachter te komen hoeveel eigenaarschap er op school wordt ervaren, maar het levert ook waardevolle ideeën op voor vervolgstappen die de school kan zetten.