Leerlingen in de rol van juniordocenten en juniortutoren
11 oktober 2023
De Amersfoortse Berg telt ongeveer 1.200 leerlingen. Kiki Davenschot, docent wiskunde, is de coördinator van het project ‘Met en voor elkaar’. Zij legt uit hoe het werkt: “Eén keer per jaar gaan wij, de senioren, alle derde- en bovenbouwklassen langs met de uitvraag dat we op zoek zijn naar junioren. We leggen dan alle juniorrollen uit.” De juniordocent is gericht op het geven van vakspecifieke bijles. De juniortutor richt zich op studievaardigheden, zoals het helpen met plannen en organiseren. De juniormaatjes en -mentoren zijn meer gericht op welbevinden en coaching. Kiki: “Als een leerling zich voor een juniorrol wil aanmelden, moet diegene een motivatiebrief sturen. In de praktijk nodigen we alle juniordocenten en -tutoren uit om aan het vervolgtraject deel te nemen, voor de mentoren en maatjes geldt een wat strengere selectie*.”
Huiswerkplek
De Amersfoortse Berg heeft ook vier dagen per week van 14.00 tot 17.00 uur een huiswerkplek. Dat is een ruimte in de school waar leerlingen naartoe kunnen om huiswerk te maken. Kiki: “Leerlingen kunnen hier zonder afspraak terecht om huiswerk te maken. Er zijn altijd een leraar en een junior aanwezig. Leerlingen krijgen een kopje thee en er wordt aan ze gevraagd of ze hulp nodig hebben met bijvoorbeeld plannen of overhoren. Dat kan een juniordocent- of tutor dan bijvoorbeeld doen. Ook hierbij helpen we vanuit de vraag van de leerling.”
Ik vind het vooral mooi dat er een cultuur ontstaat op school dat we er met en voor elkaar zijn
Financiering
De juniordocenten en -tutoren krijgen betaald voor de bijlessen die ze geven. Per bijlessessie krijgen ze € 7,50. Hiervoor geven ze een uur bijles en wordt circa een half uur voorbereidingstijd vergoed. De Amersfoortse Berg financiert dit momenteel vanuit de NPO-middelen. Kiki: “We moeten gaan bekijken hoe we dit in de toekomst gaan financieren. Of wellicht dat we het gelijk trekken met de rollen van mentoren en maatjes, die krijgen niet betaald maar wel op een andere manier erkenning en waardering, bijvoorbeeld met een uitje.”
Met en voor elkaar
Kiki vertelt dat het systeem met junioren helemaal is ingebed in de school. Kiki: “Ik vind het vooral mooi dat er een cultuur ontstaat op school dat we er met en voor elkaar zijn. Leerlingen vinden het soms makkelijker om iets aan een junior te vragen dan aan een senior of leraar. Het is een fijn idee dat leerlingen dan toch met hun vragen bij iemand terecht kunnen. Junioren en senioren vullen elkaar daarin goed aan. Er komen ook vaak leraren bij me langs om te checken of we nog junioren beschikbaar hebben.”
Grote leergemeenschap
Kiki hoopt dat in de toekomst leerlingen in de juniorrollen niet alleen voor leerlingen iets kunnen betekenen, maar ook voor leraren. Kiki: “Leerlingen zien heel andere dingen dan leraren. We kunnen hun rol dus echt nog veel groter maken. Een bovenbouwleerling zou bijvoorbeeld goed kunnen ondersteunen bij een practicum van natuurkunde, of feedback kunnen geven aan leraren. Ik zie voor me dat we naar een grote leergemeenschap gaan, waar we allemaal onderdeel van zijn en elkaar helpen.”
Leerlingen zien heel andere dingen dan leraren. We kunnen hun rol dus echt nog veel groter maken.