- Algemeen & organisatie
- Innovatie en ethiek
- Leermiddelen en devices
- ICT-bekwaamheid
- Informatiebeveiliging en –privacy (IBP)
- Digitale geletterdheid (DG)
- Mobiele devices
De online monitor bevat vragenlijsten voor individuele scholen en op bestuursniveau. Deelnemende scholen ontvangen een schoolrapportage, deelnemende besturen ontvangen een bestuursrapportage. De rapportage over digitalisering in de sector bevat uitsluitend geanonimiseerde en samengevoegde informatie en is publiek beschikbaar.
De Monitor Digitalisering Onderwijs is een samenwerking van PO-Raad, VO-raad en Kennisnet en wordt in maart 2025 afgenomen.
- Wat is de Monitor Digitalisering Onderwijs?
De Monitor Digitalisering Onderwijs is een grootschalig onderzoek dat scholen en besturen helpt inzicht te krijgen in de stand van digitalisering binnen het funderend onderwijs.
De monitor brengt in kaart hoe ICT wordt ingezet, hoe onderwijsprofessionals digitalisering ervaren en welke verbeterkansen er zijn. Door middel van gerichte vragenlijsten verzamelt de Monitor Digitalisering Onderwijs gegevens op drie niveaus:
- Bestuursniveau (onder andere bestuurders en ICT-verantwoordelijken op bestuursniveau)
- Schoolniveau (onder andere schoolleiders en ICT-coördinatoren)
- Onderwijsprofessionals (zoals leraren, iCoaches en andere ICT-specialisten binnen de school)
Hoelang duurt het invullen van de monitor?
- Organisatievragenlijsten voor bestuur en school: 30 tot 45 minuten.
- Bij herhaalde deelname (tweede keer invullen) kan eerdere informatie hergebruikt worden, waardoor het invullen minder tijd kost.
- Vragenlijsten voor onderwijsprofessionals (leraren, schoolleiders, ICT-coördinatoren, IB’ers, privacy officers, FG’ers, bestuurders): 15 tot 20 minuten.
Wat is het doel van de Monitor?
Het doel van de Monitor is scholen, besturen en onderwijsprofessionals een actueel beeld van de eigen situatie te geven, zodat zij onderbouwd beslissingen nemen over onderwijs en ICT. Daarnaast biedt de Monitor (geaggregeerd) inzicht in de ontwikkeling van de sectoren PO en VO op het gebied van digitalisering, ICT en onderwijs.Voor wie is de monitor bedoeld?
De monitor is voor scholen, besturen, kennisnetwerken en raden die een stap willen zetten met digitalisering in het onderwijs. De monitor heeft vragenlijsten voor verschillende doelgroepen:
- Leraren
- Schoolleiders
- Beleidsmedewerkers ICT
- Bestuurders
- Waarom wil ik meedoen aan de Monitor?
Door deelname krijgen scholen en besturen:
- Inzicht in digitalisering binnen de eigen organisatie.
- Vergelijking met het landelijk gemiddelde.
- Ondersteuning bij beleidsontwikkeling rondom ICT en digitalisering.
- Rapportages die direct kunnen worden ingezet voor verbetering en strategie.
- Wat is de tijdlijn van de Monitor 2025?
30 januari ontvangt de contactpersoon van je schoolorganisatie een informatiemail over MDO
Actie: Wijs iemand aan als sleutelfiguur binnen je organisatie voor afname MDOWil je op de hoogte blijven over de Monitor?
Meld je aan voor de MDO nieuwsbrief. Zo krijg je alle informatie over de afname en rapportages.Heb je nog vragen over de afname, de privacy, de vragenlijsten of de rapportages?
Volg een informatie webinar: 11 februari (16.00-17.00 uur) of 4 maart 2025 (16.00-17.00 uur) Meld je aan via mdo@povosi.nlDe afname van de Monitor start op 10 maart 2025
De sleutelfiguur van je schoolorganisatie ontvangt, per email, een uitnodiging.De afname van de Monitor 2025 duurt vier weken, tot medio april 2025
Twee weken na de start van de afname versturen wij, per email, een herinnering naar alle genodigden om het onderzoek te starten.De rapportages zijn eind mei/juni 2025 beschikbaar
Zo kunnen scholen en besturen hier nog vóór de zomervakantie mee aan de slag.Begin schooljaar 2025-2026 verschijnt er een landelijke rapportage
Hierin worden sectorbrede inzichten gedeeld (zonder herleidbare gegevens van individuele scholen of personen). De landelijke data worden beheerd door Kennisnet, PO-Raad en VO-raad, en kunnen worden gebruikt voor verdere analyses en trends.
Veelgestelde vragen
- Hoe worden informatiebeveiliging en privacy gewaarborgd?
Alle gegevens die via de monitor worden verzameld, worden strikt vertrouwelijk behandeld en voldoen aan de geldende privacywetgeving. Sleutelfiguren kunnen in Mijn Vensters de meest actuele gebruikersvoorwaarden bekijken en accepteren, en de meest actuele privacy voorwaarden lezen en accepteren.
- De monitor wordt afgenomen via het platform Vensters van de PO-Raad en VO-raad. Dit platform voldoet aan de geldende normen voor informatiebeveiliging (bijvoorbeeld ISO-certificering).
- In de datastructuur van het platform is privacy gewaarborgd; gegevens worden niet op persoonsniveau gerapporteerd.
- De rapportages op schoolniveau worden opgesteld bij voldoende respons: dit betekent minimaal vijf (5) respondenten. Daarnaast geldt dat in de rapportage op schoolniveau ook niet wordt terug gerapporteerd over antwoordcategorieën met minder dan 5 respondenten. In twee specifieke gevallen wordt expliciet consent gevraagd over de terugkoppeling van een kleinere responsgroepen: bij de schoolleider en de bic-er.
- Hoe neem ik met mijn schoolbestuur en scholen deel aan de Monitor?
- Het bestuur start het onderzoek en wijst een sleutelfiguur aan (bijvoorbeeld een ICT-beleidsadviseur of bestuurssecretaris). Een sleutelfiguur start (namens het bestuur) een onderzoek in de MDO-module.
- De sleutelfiguur zet de vragenlijsten uit naar de scholen en onderwijsprofessionals. Zij vullen, binnen de afnameperiode, de vragen in.
- Na de afnameperiode wordt de data geanalyseerd en wordt met voldoende respons een rapport gegenereerd, zowel voor de school als voor het bestuur.
- De school- en bestuursrapporten geven inzicht in de digitale ontwikkeling en een vergelijking met het landelijk gemiddelde. Alle rapportages over scholen en het bestuur zijn voor de sleutelfiguur te downloaden. Aanvullend kan elke aparte school het schoolrapport krijgen: een schoolleider of gemandateerde (ICT-)coördinator op school kan hiervoor een mailadres achterlaten.
- Wat is de ervaring van onderwijsprofessionals met digitalisering en MYRA?
Voor de Monitor Digitalisering Onderwijs hebben we meerdere bestuurders, schoolleiders en stafmedewerkers geinterviewd. Daarbij vroegen we hen naar de inzet op digitalisering binnen de schoolorganisatie, hun ervaring met MYRA (een voorloper van de Monitor) en hun verwachtingen van de Monitor.
Lees hier de verschillende interviews.
- Digitalisering en goed onderwijs gaan hand in hand.
Een interview met Frank Tigges, bestuurder van Nestas scholengroep en beleidsmedewerker Remco van der Sluis over digitalisering binnen de schoolorganisatie. - Digitalisering als motregen door de hele organisatie.
Een interview met Sijbrand Dijkstra, beleidsadviseur onderwijs, innovatie en ICT van stichting Ambion over het inzicht dat MYRA heeft gegeven. - Een derde interview verschijnt binnenkort
- Digitalisering en goed onderwijs gaan hand in hand.
Volg een online informatiebijeenkomst op 11 februari (16.00-17.00 uur) of 4 maart (16.00-17.00 uur). Aanmelden gaat via een mail aan mdo@povosi.nl.