"Om kinderen gelijke kansen te geven moet je ze ongelijk behandelen" - Joris Arts, teamleider onderbouw
27 maart 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.
Voor deze nieuwe editie van 'Sector aan het woord' hebben we Joris Arts, teamleider op het Fioretti College in Veghel, een aantal vragen voorgelegd over leren en professionaliseren: “Afgelopen oktober heb ik een bezoek gebracht aan verschillende Essential Schools in New York en Boston. Het eigenaarschap wat daar heerst onder docenten en leerlingen is ongelofelijk indrukwekkend. Hier leren leerlingen zichzelf, de ander en de wereld om hen heen kennen én verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. Dat begint bij leraren die vanuit passie, betrokkenheid en autonomie handelen. Dit biedt maanden later nog veel stof tot nadenken. Ik sta stil welke grote of kleine beslissingen ik neem richting deze kernwaarden”.