In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders en bestuurders een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan het thema leren en professionaliseren!
'Sector aan het woord' is een publicatie van de VO-academie.
De 5 vragen in elke 'Sector aan het woord':
- Wanneer heb jij voor het laatst stilgestaan bij je eigen professionele ontwikkeling?
- Op welk(e) moment(en) leerde jij het meest?
- Wat is het belangrijkste inzicht dat je in jouw tijd als schoolleider of bestuurder hebt opgedaan op het gebied van professionalisering?
- Hoe geef jij leiding aan de professionalisering van collega’s?
- Heb je een leermeester?
"Als mensen ruimte ervaren en merken dat hun inbreng ertoe doet, dan ontstaat er beweging."- Maaike Bosman, schoolleider
Artikel
22 oktober 2024
"Relatie gaat voor prestatie" - Arend Smit, bestuurder
Artikel
22 oktober 2024
"Leren is iets wat ieder mens van nature wil." - Marko Gaasbeek, teamleider
Artikel
24 september 2024
"Mensen ontwikkelen beter wanneer zij daar de ruimte en eigenaarschap over krijgen" - Thijs Habraken, adjunct-directeur
Artikel
21 juni 2024
"Gun jezelf de tijd om te blijven kijken" - Bo Gertsen, adjunct-directeur
Artikel
10 juni 2024
"Ik probeer altijd mijn focus op het positieve te houden, zeker als er crisissituaties zijn" - Gerdine Jongeneel, directeur
Artikel
23 april 2024
"Om kinderen gelijke kansen te geven moet je ze ongelijk behandelen" - Joris Arts, teamleider onderbouw
Artikel
27 maart 2024
"De belangrijkste drijfveren voor mensen zijn autonomie, verbondenheid, zekerheid, energiebehoud en waarde" - Sasja van Lieshout, directeur
Artikel
28 februari 2024
"Hoewel ik anderen in het maakproces wilde betrekken, was mijn neiging om om veel zelf te doen" - Thijs de Corte, kwaliteitsmedewerker en docent wiskunde
Artikel
30 januari 2024
"Als teamspeler werk ik van nature graag samen" - Claasje Quadekker, rector-bestuurder
Artikel
19 december 2023
"Bij intervisie ontstaat een 'energy-effect', 1+1=3" - Annelies van Dorst, teamleider tto
Artikel
27 november 2023
"Ik leer het meest van ongemak" - April van Loenen, Lid College van Bestuur
Artikel
18 september 2023
"Het mogelijk maken van professionalisering is vanuit mijn rol hard nodig" - Annerieke van Grol, rector-bestuurder
Artikel
20 juni 2023
"Er is niet één oplossing, je komt samen tot een gedragen aanpak" - Tijmen Smit, bestuurder
Artikel
16 mei 2023
"Buiten je comfortzone ligt natuurlijk de grootste groei" - Florence Weytingh, locatiedirecteur
Artikel
18 april 2023
"Door aan te geven dat fouten maken écht mag, merk ik dat collega's steeds meer durven" - Deborah Odendaal, leider nieuwe schoollocatie
Artikel
13 maart 2023
"Ik word geraakt door de motivatie om samen iets moois neer te zetten voor leerlingen" - Kirstin van Loon, directievoorzitter scholengroep
Artikel
14 februari 2023
"Met alleen het gesprek over persoonlijke professionalisering ben je er nog lang niet" - Sabrina Bijvank, rector
Artikel
17 januari 2023
"Als ik de medewerkers in hun kracht zet, zorgen zij dat het goed gaat met de leerlingen" - Huub Nelis, rector
Artikel
13 december 2022
"In het eerste jaar van mijn teamleiderschap ging mijn leercurve steil omhoog" - Thijs Amersfoort, teamleider
Artikel
15 november 2022
"Ik sta nu regelmatig stil bij de kunst van het loslaten" - Hans Warris, directeur onderwijs
Artikel
04 oktober 2022
"Ik zoek elke dag naar de ultieme methode om overzicht te houden" - Lidka Marshall-Mikolajczyk, afdelingsleider
Artikel
15 september 2022
"Met een paradoxale opdracht krijg je professionals het beste in beweging" - Henk Hagoort, voorzitter VO-raad
Artikel
15 september 2022
"In gesprekken die ik voer is leren en ontwikkelen een vast onderwerp" - Hiltje Rookmaker, lid College van Bestuur
Artikel
15 september 2022