Om op een gezonde manier en met kwaliteit aan de hoge werkeisen van het onderwijs te kunnen voldoen, hebben onderwijsprofessionals voldoende energiebronnen nodig, zoals toereikende competenties, eigen beslis- en regelruimte en passende ontwikkelmogelijkheden.   

Voor veel onderwijsprofessionals is de balans echter verstoord, met burn-outklachten en uitval tot gevolg. En dat in een context van een toenemend groot tekort aan leraren en schoolleiders, zowel in aantal als in kwaliteit. Dat is niet best. Want het onderwijs is juist een van de meest voldoening gevende en betekenisvolle werkplekken ter wereld.  

In plaats van gebukt gaan onder de complexiteit en dynamiek van werken in het onderwijs, wordt het hoog tijd dat onderwijsprofessionals juist met plezier kunnen werken aan hun cruciale maatschappelijke opdracht.  

Maar hoe? Daar gaat deze masterclass over.   

Over de masterclass

De afgelopen 4 jaar hebben we met ons lectoraat Werken in Onderwijs met ruim 50 onderzoeken, 70 publicaties en 100 presentaties nieuwe inzichten opgedaan en gedeeld.  De masterclass gaat in op wat we te weten zijn gekomen over wat belangrijk is voor meer werkplezier in het onderwijs. 

Vragen die aan bod komen zijn: 

  • Wat zijn belangrijke energiebronnen? Hoe is dat voor jou en je school, en hoe kun je daarin investeren? 
  • Hoe benut je de veelzijdigheid van werken in onderwijs in plaats van eronder gebukt te gaan? 
  • Hoe organiseer je slimmer?  
  • Wat is de rol van schoolleiders en bestuurders hierbij? En welke praktijkvraagstukken kom je tegen? 

De masterclass is interactief. Er wordt gependeld tussen wat bekend is uit onderzoek, hoe dit leeft in jouw eigen praktijk en hoe van hieruit zowel onderzoek als praktijken te verrijken zijn. Verschillende activerende werkvormen worden ingezet. 

Wat levert deelname op?

Door deelname aan de masterclass krijg je inzicht wat belangrijk is voor het versterken van werkplezier in het onderwijs. Vanuit onderzoek, praktijkvoorbeelden en concrete oefeningen krijg e handvatten hoe je in je eigen praktijk hiermee aan de slag kunt gaan.

Voor wie?

De masterclass is bedoeld voor onderwijsprofessionals uit het vo die inzicht willen krijgen in wat van belang is voor meer werkplezier in het onderwijs. Om voldoende ruimte voor interactie en diepgang te waarborgen, kunnen aan deze masterclass maximaal 30 personen deelnemen. Deelname geschiedt op basis van volgorde van ontvangst van het inschrijvingsformulier.  

Over de spreker

Dr. Mieke Koeslag-Kreunen is lector Werken in Onderwijs en directeur van het Kenniscentrum Leren en Innoveren aan Hogeschool Utrecht. Haar onderzoek focust op hoe schoolorganisaties zich kunnen ontwikkelen als leerwerkplek, met specifieke aandacht voor leiderschap, werken in teamverband, organisatieontwikkeling en professionele ontwikkeling van (aanstaande) onderwijsprofessionals. 
 

Praktische informatie

Direct aanmelden