Extra webinar over problemen leveringen Iddink

16 oktober 2024

Op vrijdag 18 oktober organiseert SIVON een webinar waarin de laatste stand van zaken rond de levering van leermiddelen door Iddink wordt toegelicht. In het webinar besteedt SIVON ook aandacht aan mogelijke vervolgstappen zoals compensatie, iets waar scholen vragen over stellen.


Hieronder een laatste stand van zaken, zoals weergeven op de website van SIVON op 16 oktober jl: 

Update leveringen 

  • Het meest actuele overzicht wordt vandaag door Iddink gedeeld met de scholen.
  • Iddink geeft aan op dit moment op koers te liggen voor het leveren van de leermiddelen.
  • Een aantal titels zijn uitverkocht. Iddink kijkt of via andere kanalen iets mogelijk is.
  • Leermiddelen die woensdag 16 oktober niet geleverd zijn, kunnen gemeld worden door de school bij het te openen noodloket van Iddink. Iddink noemt de leermiddelen die nog ontbreken en gemeld worden bij het Noodloket “spoedleveringen”. Scholen geven aan dat in verband met de nadere herfstvakantie de voorkeur is om de boeken bij leerlingen thuis af te leveren.
  • Het is aan te raden dat een leerling, wanneer hij of zij een boek mist, eerst op school controleert of het boek daar is geleverd voordat met het Noodloket contact wordt opgenomen.
     

Scholen zijn bezorgd of de leermiddelen dit keer wel echt worden geleverd. Deze situatie vraagt enorme extra inspanningen van de mensen op de scholen. SIVON monitort continu en is dagelijks in gesprek met Iddink, uitgevers en andere ketenpartners. 

Retouren

Iddink geeft aan coulant te zijn wat betreft de retouren.  

Overzicht alternatieven voor uitverkochte titels

Op deze website van Iddink staat een overzicht van de boeken die zijn uitverkocht en welke actie Iddink voorstelt (tip: scroll op de pagina naar beneden).

Niet alle leerlingen in beeld

Uit de reacties van de scholen blijkt dat niet alle leerlingen waarvan leermiddelen nog missen in beeld zijn. Hiervoor zijn scholen afhankelijk van de terugkoppeling van ouders en leerlingen. Iddink benadrukt dat zij de dubbelcheck van scholen wel nodig heeft omdat het schoolportaal niet betrouwbaar is.  

SIVON adviseert de scholen om zelf een lijst te maken met leerlingen die leermiddelen missen of nog geen digitale toegang hebben en/of niet op de lijst van Iddink staan. Deze lijst kan vanaf donderdag 17 oktober gedeeld worden met het noodloket van Iddink.  

Voorbeeld voor ouders
Onderwijsgroep OZHW heeft een brief opgesteld voor ouders, die ze graag met andere schoolbesturen willen delen. De brief is via sivon.nl beschikbaar. Ook een voorbeeld voor inventarisatie is gedeeld.

Noodloket

Iddink opent op donderdag 17 oktober een Noodloket voor scholen waar ze alle nog niet geleverde leermiddelen kunnen doorgeven. Wij adviseren scholen om hiervan gebruik te maken.  

Voor leerlingen en ouders Whatsapp – 06-43486930  
Telefoon – 0318-648761 eerste optie in keuzemenu
Voor scholen Email – noodloket@iddink.nl  
Telefoon – 0318-622978

 

Compensatie vanuit Iddink

De afgelopen periode zijn veel vragen gesteld door scholen over compensatie vanuit Iddink. Ook overwegen scholen eventueel gezamenlijk juridische stappen te zetten. SIVON begrijpt deze vragen heel goed en heeft ook alvast een aantal acties hiervoor in gang gezet. Tijdens het webinar op 18 oktober bespreken ze deze acties.