In de media: Meer leerlingen stappen over van onderwijsrichting sinds kansrijk adviseren

26 maart 2025

Nieuwe cijfers van DUO laten zien dat vergeleken met 2020 meer leerlingen in de loop van hun schoolloopbaan switchen van onderwijsrichting. 36% meer leerlingen stappen na het eerste jaar op het vmbo over naar het praktijkonderwijs. Dat concludeert de sectorraad PRO na het opvragen van de DUO-cijfers.

Trouw

Het Pro College in Nijmegen verwelkomt leerlingen die toch de overstap naar het praktijkondrwijs maken. Trouw schrijft schreef vorige week over leerlingen die thuis komen te zitten na een niet gelukte start op het vmbo. Dat doet wat met het zelfvertrouwen van leerlingen, zo geeft de schoolleider aan. Op het praktijkonderwijs komen deze leerlingen weer tot bloei.

 

Algemene onderwijsbond

Ook op het Kranenburg Praktijkonderwijs in Utrecht is de toestroom van leerlingen uit het vmbo toegenomen, schreef de AOB twee weken geleden. Zij zien dat basisscholen kansrijk adviseren en daarom toch een vmbo-basis-advies geven. Dat komt mede door het dubbele advies dat leerlingen meekrijgen uit de doorstroomtoets. Leerlingen die het beste tot hun recht komen op een school voor praktijkonderwijs, hebben hierdoor een valse start op een school waar ze niet tot hun volste recht komen.

 

De Volkskrant

De Volkskrant concludeerde na eigen onderzoek van DUO data afgelopen januari al dat de doorstroomtoets voor minder kansengelijkheid zorgt. Door de verschillen tussen de verschillende doorstroomtoetsenzijn ze niet goed met elkaar te vergelijken. Het maakt uit welke toets je maakt, voor welk advies je krijgt. De kans dat daardoor leerlingen op een niet geschikte onderwijsrichting wordt geplaatst is daarmee aanwezig.

 

Oproep VO-raad

Het VO-raad steunt de oproep van de sectorraad Pro en SPV om tot één doorstroomtoets te komen en een enkelvoudig doorstroomtoetsadvies uit te geven voor het praktijkonderwijs. Leerlingen moeten op de onderwijsrichting starten die het beste bij ze past. De inrichting van de doorstroomtoets zorgt nu voor een ongezonde opwaartse druk voor leerlingen. We adviseren daarnaast om in te zetten op meer brede scholengemeenschappen, zodat het voor leerlingen makkelijker is om van onderwijsrichting te wisselen indien dit nodig blijkt. Ook pleiten we voor het herzien van het onderwijsresultatenmodel.