Internetconsultatie wetsvoorstel gerichte bekostiging staat open
05 februari 2025
Om als school(bestuur) duurzaam te kunnen werken aan onderwijsverbetering, heb je een stabiele bekostiging nodig die ook ruimte biedt om (financiële) keuzes te maken op basis van de lokale omstandigheden. Schoolorganisaties kunnen zo verschillende maatschappelijke opgaven oppakken. En als werkgever kunnen schoolbesturen personeel duurzaam in dienst nemen en werken aan goed werkgeverschap.
De toename van sturing op de bekostiging zoals in het wetsvoorstel staat, ziet de VO-raad als een beperking van deze flexibiliteit. Het wetsvoorstel gerichte bekostiging maakt veel verschillende soorten verplichtingen mogelijk, kan een stevige verantwoording vragen met terugvorderingsmogelijkheid en geldt voor het onderwijs niet per definitie als structureel geld op het gekozen thema.
De VO-raad beoordeelt het wetsvoorstel gerichte bekostiging op een aantal randvoorwaarden, mede gebaseerd op het onderzoek van AEF ‘Geld onder voorwaarden’ (januari 2024):
- Zet gerichte bekostiging spaarzaam in – hoe minder doelen en meer focus, hoe beter en effectiever – en gebruik het voor extra taken.
- Helderheid vooraf over bekostiging (geen terugbetaling en helderheid over het structurele karakter), doelen, monitoring, verantwoording en evaluatie.
- Voorkom disproportionele administratieve-, verantwoordings- en controlelasten.
Basisvaardigheden
Het eerste thema waarvoor gerichte bekostiging zal worden ingericht is basisvaardigheden met een structurele bekostiging vanaf januari 2027. De regeling die daarvoor wordt opgesteld maakt - zoals het er nu naar uitziet - op een passende manier gebruik van de wettelijke mogelijkheden, met voldoende flexibiliteit en zekerheid.
Niet alle mogelijkheden voor verplichtingen die in het wetsvoorstel geschetst zijn, hoeven altijd gebruikt te worden. De beoordeling van het wetsvoorstel en de daaruit volgende themaspecifieke regeling moeten dus los van elkaar gezien worden.
Internetconsultatie
Via een internetconsultatie kunnen burgers, organisaties en bedrijven hun mening geven over nieuwe wetten en regels, voordat deze definitief worden. Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan door de inzender is aangeven dat deze openbaar mogen zijn.