Onderzoek Inspectie bevestigt beeld zittenblijven
20 juni 2024
Aanbevelingen
Naar aanleiding van het onderzoek doet de Inspectie twee aanbevelingen. Allereerst adviseren zij scholen om goed te analyseren hoe effectief de maatregelen om doubleren te voorkomen zijn. Verder kan het helpen als de school duidelijk afspreekt welke rol de docenten hebben tijdens de overgangsvergaderingen.
De VO-raad onderschrijft deze aanbevelingen en biedt scholen een handreiking met tips om doubleren tegen te gaan en met praktische voorbeelden van scholen die hier actief aan werken. Op de onderwerppagina Bevordering en (voorkomen van) zittenblijven is meer informatie verzameld rondom dit thema, waaronder over effectieve overgangsvergaderingen.
Mentale welbevinden leerlingen
Scholen bevestigen in het onderzoek dat doubleren alleen bij uitzonderlijke gevallen nuttig is. Denk daarbij aan langdurige ziekte of een complexe thuissituatie. In de meeste gevallen is het voor een leerling juist negatief voor het mentale welbevinden om te doubleren. Wetenschappelijk onderzoek onderschrijft al langer de negatieve effecten van doubleren. In de handreiking ‘Aan de slag om zittenblijven tegen te gaan’ geven scholen voorbeelden over hoe zij omgaan met doubleren van leerlingen en welke inzet zij doen om de motivatie en het welbevinden van leerlingen hoog te houden.
Meer inspiratie?
- Artikel Toetsrevolutie | Deep democracy als krachtig alternatief voor de traditionele overgangsvergadering
- Podcastaflevering #6 Nablijven met... | Rapportvergaderingen met Janneke Sleenhof
- Artikel Leraar24 | Tips voor een objectieve overgangsvergadering - Leraar24
- Rapport Inspectie van het Onderwijs | Zittenblijven in het voortgezet onderwijs