Oproep: laat de invoering van nieuwe kerndoelen volgens planning verlopen
03 oktober 2024
De nieuwe kerndoelen zijn het resultaat van intensieve samenwerking tussen leraren, vakinhoudelijk experts, lerarenopleiders, curriculumexperts en maatschappelijke organisaties. Het is essentieel dat de ontwikkelteams met deze experts de ruimte krijgen om hun werk te doen. De kerndoelen zijn hard nodig en geven de gewenste focus om overladenheid in het curriculum terug te dringen. Ze maken het onderwijs toekomstbestendig met oog voor zowel de versterking van de basisvaardigheden als voor verbetering van de onderwijskwaliteit in de breedte.
Evenwichtige samenhang
Er is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van de nieuwe kerndoelen, en het onderwijsveld is er klaar voor om hiermee aan de slag te gaan. Het is daarbij van belang dat de doelen en leergebieden van alle vakken in evenwichtige samenhang worden gezien, omdat elk vakgebied op zijn eigen manier bijdraagt aan de brede vorming van onze leerlingen.
Vernieuwd curriculum voor verbetering van onderwijskwaliteit
De Onderwijsraad constateerde in 2014 al dat de huidige kerndoelen niet meer voldeden. Ze waren te algemeen geformuleerd en boden te weinig houvast voor een gerichte gebruik in de praktijk. De discussie over onderwijskwaliteit, kennis en basisvaardigheden, de veranderende samenleving en de snelle technologische ontwikkelingen vragen om een vernieuwd curriculum, waarin deze veranderingen adequaat worden geïntegreerd. Een belangrijk instrument om de onderwijskwaliteit collectief te verbeteren is het curriculum.
*De brief is ondertekend door AOb, AVS, CNV, FvOV, LAKS, PO-Raad, VO-raad, VVVO.