Onderwerp
Curriculumherziening
De huidige landelijk vastgelegde kerndoelen (po en onderbouw vo) en examenprogramma’s (bovenbouw vo) zijn niet meer actueel en bereiden leerlingen niet optimaal voor op hun vervolgopleiding en toekomst. Momenteel loopt daarom een traject voor de herziening van het curriculum in het funderend onderwijs. Dit gebeurt in fases; als eerste worden de basisvaardigheden taal, rekenen/wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap aangepakt.
Praktijk & ondersteuningTraject landelijke curriculumherziening
Het ministerie van OCW heeft SLO de opdracht gegeven om de landelijke kerndoelen (voor po en onderbouw vo) te herzien. Voor alle leergebieden worden nieuwe kerndoelen ontwikkeld door een team van leraren, vakexperts en curriculumontwikkelaars. Dit gebeurt in fases; als eerste is hierbij ingezet op de basisvaardigheden. Eind september 2023 zijn nieuwe conceptkerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde gepubliceerd. Begin maart 2024 volgden conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid en burgerschap. De leergebieden voor moderne vreemde talen, mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur en bewegen en sport zullen ook dit jaar worden opgeleverd.
Vanaf 2024 worden de conceptkerndoelen ook beproefd op bruikbaarheid in de onderwijspraktijk en op basis hiervan indien nodig bijgesteld en aangescherpt. Dit is reeds gebeurd voor de conceptkerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde.
De aangescherpte kerndoelen Nederlands en rekenen-wiskunde zijn op 11 oktober ter vastlegging aangeboden aan de Tweede Kamer. Het kabinet heeft hierbij bekendgemaakt deze conceptkerndoelen deels opnieuw te willen laten redigeren en een meerderheid van de Tweede Kamer lijkt hierin mee te gaan. De vernieuwing van het curriculum loopt hierdoor minimaal een jaar vertraging op. |
Actualisatie examenprogramma's
SLO werkt daarnaast aan de actualisatie van de examenprogramma’s in de bovenbouw vo voor Nederlands, moderne vreemde talen, klassieke talen, wiskunde, natuurwetenschappelijke vakken en maatschappijleer. Hiervoor zijn vakvernieuwingscommissies van leraren, vakinhoudelijke experts en curriculumexperts opgericht. De conceptexamenprogramma’s die de commissies opleveren zullen ook worden beproefd op bruikbaarheid en effectiviteit in de praktijk. Meer informatie hierover is te vinden op de website van SLO.
Masterplan basisvaardigheden
Parallel aan de lopende curriculumherziening maakt het kabinet vanaf schooljaar 2022-2023 jaarlijks 1 miljard euro vrij voor het versterken van de basisvaardigheden van leerlingen. Vanuit het 'Masterplan basisvaardigheden' is en komt ondersteuning beschikbaar voor po- en vo-scholen om een impuls te geven aan de basisvaardigheden van leerlingen. Zie voor meer informatie de themapagina 'Basisvaardigheden'.
Schooleigen curriculumontwikkeling
Scholen die vragen hebben over het thema curriculum of aan de slag willen met schooleigen curriculum-ontwikkeling, kunnen terecht bij SLO. SLO levert basisgereedschappen waarmee leraren en scholen kunnen werken aan hun onderwijsprogramma en zelf onderwijs kunnen ontwerpen.
Ook Voortgezet Leren biedt scholen ondersteuning. Dit programma van de VO-raad organiseert bijeenkomsten op het gebied van leerdoeldenken, curriculumherziening en ruimte in het curriculum voor bijvoorbeeld versnellen, verrijken en verdiepen.