Uitslag poll app: implementatie van de geactualiseerde kerndoelen

09 oktober 2024

Nu de actualisatie van de kerndoelen vordert, staan scholen voor de taak om het schoolcurriculum te herzien. In september vroeg de VO-raad via de poll app aan schoolleiders en -bestuurders naar hun omgang met deze actualisatie: (hoe) zijn scholen er op dit moment mee bezig, hoeveel vertrouwen hebben zij erin dat de implementatie op school succesvol zal verlopen en wat zijn de belangrijkste leervragen hierin? De peiling – ingevuld door 89 respondenten – geeft een voorzichtig beeld van de huidige stand van zaken.

Geactualiseerde kerndoelen 

De huidige kerndoelen dateren uit 2006 en de Onderwijsraad constateerde in 2014 al dat deze kerndoelen te algemeen geformuleerd zijn en te weinig houvast bieden voor een gericht gebruik in de praktijk. Ook uitdagingen met betrekking tot onderwijskwaliteit, basisvaardigheden, de veranderende samenleving en de snelle technologische ontwikkelingen vragen om een geactualiseerd curriculum. Actuele kerndoelen en examenprogramma's dragen bij aan gelijke kansen voor leerlingen, goede doorstroom naar het vervolgonderwijs en het kunnen functioneren in de maatschappij. Leraren, vakinhoudelijk experts, lerarenopleiders, curriculumexperts en maatschappelijke organisaties hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de actualisatie van de kerndoelen in samenwerking met SLO. Een voortvarende aanpak van de curriculumactualisatie, zonder oponthoud, is zeer wenselijk. De VO-raad heeft daarom samen met de PO-Raad, AOb, CNV, AVS, FvOv, Platform VVVO en LAKS een oproep aan de Tweede Kamer gedaan om de invoering van nieuwe kerndoelen volgens planning te laten verlopen.

Implementatie van de kerndoelen 

Op welke manier zijn scholen op dit moment bezig met de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen en de voorbereidingen daarop? 61% van de respondenten geeft aan dat dit op dit moment nog niet of incidenteel gebeurt. 38% van de schoolleiders en bestuurders geeft aan dat er bij hen al wel gericht wordt gewerkt aan de implementatie. Op de meerderheid van die scholen (20) ligt de opdracht bij de individuele secties en inventariseert de schoolleiding wat de behoeften zijn; een ander deel (11) geeft aan het moment te gebruiken om de basisvaardigheden te integreren in een samenhangend curriculum. 

Deze uitkomst betekent niet dat er bij de respondenten geen zorgen zijn over de komst van de kerndoelen: het aandeel respondenten dat aangeeft er vertrouwen in te hebben dat de secties in staat zullen zijn om de kerndoelen te implementeren is even groot als het aandeel dat aangeeft daar weinig vertrouwen in te hebben (33%). Daarnaast geeft 34% van de respondenten aan dat de helft van de secties bij hen op school goed zal kunnen omgaan met de nieuwe kerndoelen en dat de andere helft hier moeite mee zal hebben. 

Op welk vlak kan de VO-raad scholen hier het beste in ondersteunen? In het laatste deel van de poll vroegen we welke vraag de schoolleiders en bestuurders beantwoord willen zien als zij zouden deelnemen aan een conferentie over dit thema. Een groot deel van de respondenten (42%) zou graag meer te weten willen komen over hoe je de kerndoelen van de basisvaardigheden kunt integreren in een samenhangend curriculum; ook veel genoemd werd hoe je vanuit de eigen schoolvisie tot een samenhangend curriculum komt (21%) en welke rol de schoolleider in dit proces heeft (19%). Mede op basis van deze uitkomst heeft het programma Voortgezet Leren van de VO-raad besloten om in april een werkconferentie over basisvaardigheden te organiseren, waarin ook aandacht zal zijn voor de rol van de schoolleider hierin. Meer informatie hierover volgt via deze website en onze nieuwsbrief.

Zie ook de onderstaande tabel voor een overzicht van de gegeven antwoorden (klik op de tabel voor een uitvergroting):  resultaat poll benaming functie schoolleiders

Verder lezen 

Wil je meer informatie over de actualisatie van de kerndoelen? Lees hier dan verder: