Alle onderwerpen

Onderwerp

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding is er om jongeren te helpen ontdekken wie ze zijn en waar hun talenten en motivatie liggen, en om ze te ondersteunen bij de oriëntatie op een toekomstig beroep en passende vervolgopleiding. De VO-raad onderstreept het belang van LOB voor de toekomst van leerlingen. Een voorwaarde voor goede LOB is dat alle betrokkenen in de school en de omgeving – andere onderwijssectoren, maatschappelijke organisaties en bedrijven – hier samen invulling aan helpen geven.

Wat speelt er?

Kamerbrief: verder inzetten op LOB

De afgelopen jaren is het belang van goede loopbaanoriëntatie en -begeleiding in het vo extra onderstreept. In de coronaperiode konden veel LOB-activiteiten niet doorgaan; dit bleek voor veel leerlingen een gemis bij het verder ontdekken van hun interesses en talenten en het maken van een goede studie- en beroepskeuze. Ook het grote aantal jongeren dat in het vervolgonderwijs voortijdig uitvalt of switcht, onderstreept de noodzaak om te investeren in LOB. De verwachtingen van jongeren over een opleiding of beroep kloppen ook nog niet altijd met de werkelijkheid. Ten slotte is er op de huidige arbeidsmarkt sprake van grote tekorten in bepaalde sectoren; goede voorlichting over baankansen kan bijdragen aan een oplossing hiervoor. 

In de meest recente Kamerbrief over LOB (februari 2021) geven de voormalige ministers van OCW Van Engelshoven en Slob aan sterker te willen inzetten op LOB. Zij noemen hierbij ook het belang van LOB voor het verbeteren van de onderwijsovergangen en het voorkomen van uitval en switchen, en wijzen verder specifiek op het belang van LOB voor het versterken van gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Nog steeds kiest een aanzienlijk deel van vooral niet-westerse jongeren voor een minder kansrijk beroep.

De bewindslieden willen met name sterker inzetten op professionalisering en de borging van LOB in het curriculum. Zij constateren dat scholen al veel en diverse LOB-activiteiten aanbieden, maar dat LOB een nadrukkelijke en samenhangende plek moet krijgen in het curriculum van alle schoolsoorten en leerwegen in het vo. 

Regeerakkoord

In het regeerakkoord wordt LOB niet als specifiek aandachtspunt genoemd. Wel staat onder het kopje ‘Maatschappelijke diensttijd’ dat deze wordt voortgezet en uitgebouwd, zodat jongeren onder meer in contact kunnen komen met nieuwe werelden en verder kunnen ontdekken waar hun passies en talenten liggen. Daar ligt een relatie met LOB.