Interview met Frits Hoekstra, ledenadviseur krimp & regionale samenwerking
07 mei 2019
Frits Hoekstra is voorzitter van het College van Bestuur van de Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden. Onder deze stichting vallen zowel po- als vo-scholen (pc en rk). Hoekstra was lid van de commissie Dijkgraaf, die advies heeft gegeven over de aanpak van de leerlingendaling in het vo.
Waarom wil jij de rol van de ledenadviseur krimp en samenwerking vervullen?
“Voor mij is het belangrijkste dat er voor elke leerling goed en thuisnabij onderwijs beschikbaar blijft. Krimp is de komende jaren echt een groot probleem voor het onderwijs. Ik heb hiermee veel ervaring opgedaan en ik denk dat ik de kennis en het netwerk heb om schoolbesturen daarbij te helpen.”
Wat is het belangrijkste dat jij als bestuurder hebt gedaan om met de daling van het aantal leerlingen om te gaan?
“Samenwerking zoeken, ook met mijn openbare collega’s; ik werk zelf altijd voor confessionele scholen. En heel belangrijk: in die samenwerking bereid zijn om dingen in te leveren, zodat je elkaar niet beconcurreert, maar er samen voor zorgt dat het onderwijs beschikbaar blijft voor leerlingen in de regio.
Ik was hiervoor bestuurder in Friesland en daar hadden we al vanaf 1998 te maken met leerlingenkrimp. De ontvolking van het platteland was daar toen al bezig. Mijn laatste grote actie daarin speelde zich af in Heerenveen en Joure, waar we als confessioneel en openbaar onderwijs vmbo-afdelingen hebben uitgeruild. Ik droeg ‘Techniek’ en ‘Zorg en welzijn' over aan mijn openbare collega, die op zijn beurt 'Dienstverlening en producten’ en 'Economie en ondernemen’ aan ons heeft overgedragen. We hebben het vmbo bovendien op dezelfde onderwijskundige manier ingericht. Zo werkte ik de afgelopen jaren ook aan allerlei andere vormen van samenwerking om een goed onderwijsaanbod in de regio overeind te houden.”
Wat is je belangrijkste advies aan collega-bestuurders die te maken hebben met leerlingendaling?
Vertel aan de mensen in je organisatie - directeuren, teams, Raad van Toezicht - wat de prognoses voor de toekomst zijn, niet alleen voor je eigen school, maar ook voor de scholen in de regio. Maak duidelijk dat krimp niet weer overgaat, maar dat je er met elkaar oplossingen voor moet vinden. Wees er ook helder over dat concurrentie niet de oplossing is, maar dat je moet samenwerken en dat je daarbij bereid moet zijn om ook iets in te leveren.