Redigeren kerndoelen leidt tot vertraging en onduidelijkheid

15 oktober 2024

De op 11 oktober opgeleverde en aangescherpte conceptkerndoelen worden deels opnieuw geredigeerd. Dat schrijft staatssecretaris van OCW Mariëlle Paul bij de toezending van de doelen aan de Tweede Kamer. De VO-raad heeft samen met een brede coalitie van onderwijspartijen zijn onvrede geuit over de aangekondigde vertraging van minimaal een jaar die daardoor optreedt.

In de Kamerbrief wordt bevestigd dat in de aangescherpte conceptkerndoelen focus is aangebracht om overladenheid tegen te gaan: lezen, schrijven en rekenen staan centraal en de kerndoelen zijn concreter geformuleerd en voorzien van een uitwerking. Dat geeft leraren en leermiddelenmakers duidelijkheid en richting over wat leerlingen precies moeten kennen en kunnen. De gepresenteerde conceptkerndoelen zijn beproefd op bruikbaarheid in de onderwijspraktijk door meer dan 200 scholen. De uitkomsten hiervan laten zien dat deze conceptkerndoelen duidelijk zijn en houvast bieden voor leraren. Desondanks schrijft de staatssecretaris dat een scherpe selectie wordt gemaakt van de belangrijkste kerndoelen, waarbij het kabinet de nadruk legt op lezen, schrijven en rekenen. Deze aankondiging om de aangescherpte conceptkerndoelen deels te redigeren wekt verbazing, omdat versterking van de basisvaardigheden juist de pijler vormt van het Herstelplan kwaliteit onderwijs van het kabinet.  Daarmee staat de aangekondigde vertraging op gespannen voet met de andere ambities uit het Regeerprogramma.

Onderwijsveld uit onvrede over vertraging aan Tweede Kamer

In lijn met SLO en ambtenaren van OCW stelt een brede coalitie van onderwijsorganisaties* vast dat het redigeren van kerndoelen leidt tot minder duidelijkheid en eenduidigheid. De vernieuwing van het curriculum loopt hierdoor minimaal een jaar vertraging op, terwijl een nieuw curriculum hard nodig is om de onderwijskwaliteit en basisvaardigheden te versterken. Het redigeren van de kerndoelen brengt daarnaast het risico met zich mee dat er nieuwe discussies ontstaan met negatieve gevolgen voor het draagvlak in de sector. De organisaties roepen de Tweede Kamer dan ook met klem op om vast te houden aan de net aangescherpte kerndoelen.

Onduidelijkheid voor scholen

In de brief aan de Kamer vermeldt de staatssecretaris dat scholen alvast aan de slag kunnen met de nu opgeleverde kerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde, terwijl OCW gelijktijdig voornemens is deze kerndoelen het komende jaar deels opnieuw te redigeren. In de beslisnota staat dat deze scholen tegelijk ook aan de huidige kerndoelen moeten voldoen. Voor scholen is onduidelijk wat dit voor hen betekent. De verwachting dat scholen alvast aan de slag gaan is niet reëel, hetgeen feitelijk betekent dat minimaal een jaar vertraging gaat optreden.

Op 16 oktober 2024 debatteert de vast Kamercommissie Onderwijs over Curriculumherziening en de voortgangsrapportage masterplan basisvaardigheden .

*AOb, CNV, FvOv, PO-Raad, VO-raad, AVS,  Platform VVVO, LAKS